tisdag 3 maj 2011

En udda tripp

En ledig dag mitt i veckan är härligt.
Jag hade torsdagen ledig för att kunna vara helt fri och passa på att fiska så mycket som jag vill.
Planen var denna gång att överge krokforsen då det nu spills mindre med vatten (230 kbm) och då tycker jag att det blir lite för dåligt drag i flugan.
Istället tog jag årets första sväng ner till "Grimman" i nedre ljungan.
Då jag vet att det är en populär plats och framförallt på det här vattenståndet så var jag uppe i ottan (klev upp 03.00… huvva vad trött jag var..) för att få vara i fred en stund och gå en repa på ofiskat vatten.
Var på plats vid ca 04.30 och parkerade bilen och gick ner till älven. Började med att jag knäckte illa ryggen på väg nerför en slänt. Haltade vidare och kom fram och hällde upp en kopp kaffe i soluppgången.
På med lina och fluga samtidigt som jag bara njöt och såg en bäver plaska runt lite i ett bakvatten.
Provade att starta med en svart kaninzonker på tub med silverkropp och orange kroppshackel. Simmade verkligen som en liten dröm den luringen.
Hann bara gå 10 meter innan det sög till. Först trodde jag det var botten (vilket är att jag känt hittills i år) tills det började gunga på ordentligt.
Fin fisk på kroken!
Som alltid skenade pulsen upp till 300 slag och jag kan till och med ha uttryckt ett litet kvävt "äntligen!".
Säg den lycka som varar. För dåligt mothugg slutade med att den inte satt på så länge..
Lika glad som man blev nån stund sedan, lika förbannad blev man nu…
Står där och svär och är less då kommer en man fram som är ute och rastar sin hund.
Han frågar "Äger du en svart audi?"
"Jo det gör jag"
"Då har du inga hjul på bilen" säger han.
"Ähh du skämtar" säger jag
"Nä, en svart audi a6?" En sån såg jag nyss utan hjul"

Då blir jag riktigt vansinning och det är bara att ta upp grejorna och knata upp till bilen.
Mycket riktigt… bilen står nedsläppt på underredet och bromsskivorna, hjulen är borta och det är diverse märken efter "behandlingen"
FÖRBANNADE JÄVLA SVIN!!
















Efter att ha svurit några av de mest osande eder som jag svurit på mycket länge så inser jag att det som har hänt har hänt och det går inte att påverka.
Eftersom klockan bara är kvart över 5 finns inte så mycket att göra. Provar att ringa polisen men de verkar ha fel på växeln så det går inte att komma fram.
Så jag tar bilder med kameran och går ner och fortsätter att fiska istället.
Efter ett tag så kommer det ner mer folk till älven och den hjullösa bilen är naturligtvis ett hett samtalsämne..
Fiskar vidare ett tag ett par repor till men känner inget mer. En av de andra, Joel, har en fisk som biter i på nacken och släpper efter en stund. En fin fisk även det som det hörs.

Bilproblemet gnager dock hela tiden. Snackar med ett par kompisar på jobbet som lovar att hjälpa till (Peter och Matthew)
Dom tar ledigt några timmar och åker till matfors och hämtar däck, domkraft, spade och plankor. De åker sedan ner till njurundabommen och hjälper mig att få på bilen hjul igen. Eftersom jag nu är totalkass i ryggen så är det dom som gör allt arbete och jag står bara bredvid och ser fånig ut (skiljer sig faktiskt inte så mycket från hur det brukar se ut när jag är kry i ryggen..)
Jag har under tiden provat ett par ggr till att ringa polisen men kommer inte fram. Det är katastrofalt måste jag säga. 112 verkar funka men att komma fram annars är omöjligt. Till slut är då bilen körbar igen (även om jag knappt hade några bromsar)
Så jag åker in till stan för att göra en anmälan. När jag kliver in genom dörren inser jag att det måste ha varit en omfattande brottsvåg som svept över stan då det sitter säkert 50-50 pers och väntar. Inser att det tar minst tre timmar innan jag får prata med någon och åker istället hem.
Väl hemma så lyckas jag nu komma fram via telefon och få göra en anmälan. Sen är det i sig ett fiasko..
När det gäller plats för brottet så verkar inte det finnas i polisens register. Ungefär så här lät samtalet med kvinnan jag pratade med:
"På vilken ort skedde brottet?"
"Det var i njurundabommen"
"Hmm, det får jag inte upp i min dator. Det närmaste jag får upp är Kvissleby, jag skriver det.
"På vilken gata?"
"Mjösundsvägen står det på eniro"
"Hmm, jag hittar inte det, men det finns en mjösundgata. Jag skriver det."

Så i min anmälan står det nu att brottet skedde på Mjösundgatan i Kvissleby… Det är inte ens nära…

Jag undrar vad som händer när den här telefoncentralen meddelar de lokala poliserna om att dom måste fara ut och titta på att det hänt nåt?

"Hej, det här var ledningscentralen. Vi har ett inbrott som ni måste fara och kolla på"
"ok, vart då"
"Hmmm, ja det var ju det… Jag tror att det var nånstans söder om Sundsvall.."
"Kan du vara lite mer exakt?"
"Nä, jag får inte upp det i min dator, men ni kanske kan åka runt lite och kolla.."

SKOJAR NI!!! Med vilken jävla mobiltelefon som helst kan man via google earth kunna se in i vardagsrummet hos vem som helst, men polisen kan inte hitta åt njurundabommen!!
Kanske är dags att uppdatera kartsystemet hos polisen till något som är fräschare än kartorna Christoffer Columbus använde..

Plats: Grimman
Vattenflöde: ca 230 kbm
Vattentemp: ca 4-5 grader
Väder: Solsken klarblå himmel
Ingen fisk på land men en tappad.
Fluga 1 tums tub svart kaninzonker. Röd butt, silver kropp med orange kroppshackel och svart kraghackel. Turbokon

Må ni alla komma på tjyvjävlar när brottet begås!

Inga kommentarer: