tisdag 17 maj 2011

Vad äter ni?

Vad äter ni när ni är ute och fiskar? Personligen så glömmer jag allt som oftast bort att käka nåt när jag är ute, alternativt att man pular i sig en torr macka med smält smör och där osten knölat ihop sig till en oformlig klump i ett hörn.

Kaffet är en obligatorisk del i min matsäck och är i det närmaste lika viktig som snus. (Även om snusen tveklöst går först)
Jag har provat ett par gånger att fara iväg efter jobbet utan att ta med en termos kaffe men det är ungefär lika värdelöst som att fara och fiska utan flugor.

Man ser många gånger att folk har med sig riktiga små matlådor och till och med en och annan sallad.
Jag hävdar ändå att:
1. Sallad inte är mat
2. Den enda gång man kan äta sallad, är som tilltugg till lasagne.

Så hittills har jag envisats med kaffe och mackor där den enda variationen som jag haft är om det är ost eller korv på mackorna, och det ska ärligt sägas att jag är innerligt less på bägge varianterna.

Den dag någon kommer på hur man bär sig åt för att skapa en varm pirog eller pizzaslice som går att värma med en knapptryckning (jag vet att det finns långsamma varianter för hela maträtter, men det ska gå fortare!) så kommer fisket att stå inför en revolution lika stor som när graphiten introducerades eller att man övergav silkeslinan (Nu hävdar nog vissa att detta inte kan hävdas vara framsteg, men de får tycka det som de fossiler de är)
Det gäller förresten inte bara fisket.
Hur många gånger har ni inte känt er småsugna på kvällskanten och öppnat dörren till kylskåpet för att bara stå och tom-glo "..jag är sugen, men det finns inget att äta.."
Tänk er då att det där då ligger en färdig macka med lite småvarmt älgkött, eller varför inte några små och rykande varma köttfärspiroger.
Nä, sanna mina ord. Den stora revolutionen är när man kan förvara varm mat i ett kallt utrymme med alla fördelar av kylan, men med aromen, smaken och värmen från nylagat.

Misstänker dock skarpt att matsäcken på min nästa tur som vanligt består i termoskaffe, grovsnus och några tråkiga limpmackor med hopknölad ost och utrunnet smör..

Må er ost aldrig krypa ihop till små bollar!

Inga kommentarer: