tisdag 3 maj 2011

Fredagstripp med Lennart

Snackade med Lennart häromdagen och kom fram till att vi måste försöka ta oss ut och fiska då det var länge sedan en gemensam tripp.
Sagt och gjort så for vi ut fredag kväll. Lennart fick välja plats och valde då Krokforsen… Börjar bli allvarligt less på detta jäkla ställe. Har plöjt ner stora mängder tid och har inte haft ett bett där i år.
Nu hade vattenflödet också minskat vilket resulterade i att det blir mindre drag i vattnet och det är mer som att fiska i en sjö. Personligen vill jag ha lite mer fart i vattnet för att det ska kännas som att det händer nåt.
Vi kom på plats och ingen där. Medan vi riggar så kommer det ner två snubbar till. Lennart går upp till stenpiren och jag går utanför vindskyddet. Som vanligt så händer inte ett jota.
När jag gått klart så går den ena av de två snubbarna ut direkt efter mig medan den andra går nedströms nedanför "båtarna".
Killen som går ut bakom mig har vi snackat med under tiden som vi riggade grejorna och han hade fått tretton under den senaste tiden. Han hinner bara kasta ut det första kastet innan han har ett påslag som han tappar men sedan nästan direkt hugger den igen på samma kast.
Märkligt att den tyckte att hans fluga var så mycket godare en min som fiskat exakt samma vatten bara minuten tidigare.
Vi hinner bara kika på drillning, landning och återutsättning innan den killen som gick nedströms kommer bogserande på en fin utlekt fisk. En fisk som säkert vägt 4kg + när den varit i form man nu kanske bara 2,5-3 kg.
Inom loppet av några minuter har dom alltså lyckats med det jag provat nu i snart två veckor.
Snacka om att det sätter sig på humöret. Man börjar och inse att man är totalt värdelös på det här.

Snubbarna går vidare efter en stund medan jag och Lennart nöter vidare. Ingen känning dock trots ihärdigt fiskande fram till närmare 22.00.
Under tiden vi packar ihop så kommer tankarna på att kanske lägga ner hela säsongen och göra nåt helt annat.

På vägen hem i bilen har dock krafterna kommit åter och jag börjar bli fiskesugen igen.
Det får dock vänta tills i morgon bitti då jag gör ett försök på grimman igen och hoppas på att de ger fan i bilen.

Väder: Klarblå himmel
Vattenflöde: ca 140 kbm
Vattentemp: ca 5 grader
Temperatur: ca 10 grader som kyldes ner under kvällen till ca 5 grader.

Må er envishet vara större än min.

Inga kommentarer: