onsdag 18 maj 2011

Måndag den 16 maj

Fick en impuls idag på jobbet. Satte mig ner efter lunchen och tog upp websidan för vattenflödet i ljungan.
Fick då se att det hade höjts ordentligt till drygt 200 kbm (Kan vara det ihållande regnet de sista dagarna?)
Den första tanken som kommer nästan omgående är: Jag måste fiska!
Ca tre minuter senare var jag på väg ut genom dörren efter att ha ropat till chef och medarbetare "Jag flexar ut! Måste fiska!"
På väg hem utkristalliserades en plan om att fara till krokforsen som troligen dels har varit ganska orörd de senaste dagarna pga det låga flödet, men också att det borde funka rätt bra på detta flöde då det kanske rört om i grytan lite med höjningen.
Tog mig tid hemma att binda en fluga innan jag for. Det skulle visa sig lite ödesdigert..
När jag kom ner till ån och riggade grejorna så var det en snubbe som kom dit en liten stund innan mig. Han hann inte gå speciellt långt innan det nöp till för honom rakt utanför vindskyddet.
Efter en lång och rätt utdragen kamp så lyckades han landa en rätt fin öring. "Min öring"…
Sedan så händer nåt där jag inte riktigt vet om det är jag som är okunnig eller om det var nåt galet med hanteringen. Efter en lång drillning med (i mitt tycke med dålig press så fisken får mjölksyra) så lyfts den upp i gälbågen och bärs ett tjugotal meter innan den bryskt kastas ner på marken för mätning. Sedan hängs den upp för vägning, återigen i gälbågen.. Sedan verkar det som att snubben är fundersam på om den ska återutsättas? Som jag tolkar det så är den där fisken dödsdömd efter den hanteringen?
Då det är en fisk i rätt bra kondition så rekommenderar jag att han behåller den istället, vilket han också gör efter lite tvekan.
Nu är det möjligt att det är jag som har dålig kunskap och är oerfaren. Man kanske kan behandla en större öring på det sättet utan att de tar skada av det? Jag är dock tvivlande och personligen skulle jag inte behandla en fisk på det sättet.

Hoppet väcktes dock och jag fortsatte fisket med varierande linor och flugor men som vanligt kände jag inte ett dugg.
Var kvar till framåt 8 tiden innan jag fick inse att det inte blev nåt idag heller.
Nya tag på onsdag då jag har ledigt hela dagen och kan göra en ordentlig ansträngning.
Det jag har hört är att senaste dagarna så har man tagit en del nystiget framförallt i nedre ljungan. Då ska dom tas

Väder: Mulet och regn följt av blandad molnighet.
Vattenflöde: ca 210 kbm
Vattentemp: ca 7 grader
Vind: byig östlig

Må ni också vara så störda att ni kan förbli hoppfulla!

Inga kommentarer: