tisdag 3 maj 2011

Genombrott

Å så blev det helt plötsligt lätt..

Konstig är det det här med fiske..
Har varit ute 8 ggr den senaste tiden och haft en enda fisk på kroken (som klev av). Har funderat både en och 12 gånger på vad man gör fel och vad man kan göra annorlunda.
Igår vände det.

Staffan och jag var ner och sjösatte hans båt vid stocken för att på ett lätt sätt kunna ta sig över till bordet. I samband med det så kändes det helt plötsligt som att allt var helt rätt för fiske. Väder, vind och vattenstånd kändes bara så rätt.
Snabbt hem och hoppade i fiskegrejorna. Köpte en dosa snus och tillbaka till stocken.
Vadade ut på piren och började fiska.

Början var väl ungefär som vanligt. Det vill säga att det jävlades. Har precis kastat ut linan och ska passa på att ta en snus vilket innebär att man håller spö och dos på nåt skumt sätt (man skulle behöva tre händer). Precis då är det nåt som nafsar till på fluga och med automatik kommer det ett mothugg.
Resultatet är att snusdosan kastas upp ca en meter i luften och det blir ett konfettiregn av portionssnus runt mig. Naturligtvis krokas inte heller fisken.
Snabbt inser jag att en kväll utan snus inte är så skoj så jag kör ner handen i vattnet och fångar in några snusar som fortfarande flyter. Men efter att ha lagt in en sådan inser jag att de rinner lite väl mycket redan från start..

Fiskar sedan vidare nerför piren och känner återigen en dragning. Ger en decimeter lina till och lägger ut på nytt.
Hugg! Fast fisk! En kort drillning senare kan jag landa årets första öring. En mager liten sprattel som genast får gå tillbaka. Det spelar ingen roll att det är en liten fisk. Känns så j***la gött! I samma veva kommer jag också på att jag har en extra dosa snus i bilen så jag vadar iland och går upp och hämtar den. Livet leker!











(av nåt skäl får jag inte bilden åt rätt håll?)

Staffan och Liam är på plats för att låsa fast årorna i båten vi lagt ner så det var extra skoj att visa att det faktiskt går för en nybörjare at få fisk på fluga.
Efter att ha hämtat snusen så finns det nu ett annat lugn i kroppen. Det är som att man nu vet att man gör nåt rätt och kan fortsätta fisk utan press.
Går sedan raksträckan nedanför piren och halvägs så hugger det igen. Inte heller denna gång någon stor fisk men lite större och piggare. Landar strax en öring på ca 1,3 kg som har svalt flugan ordentligt. Lyckas dock pilla loss den utan att skada fisken allt för mycket och kan sätta ut dagens andra.
Nu är man helt salig. Två fiskar inom loppet av en timma. Har aldrig hänt med fluga. ROLIGT!

Går vidare ner mot utloppet till persedan då det stramar till en tredje gång. Den här gången var det dock en grön öring (gädda) som valde att bita. Krokar lös den och släpper även denna även om behandlingen var lite värre. Att ta ut en hårfluga ur munnen på en gädda är inte lätt. Tusan vad den fastnar i alla dessa förbaskade tänder.
Kommer ner till slutet av sträckan och lägger ut igen. Pang! Ett ordentligt hugg. Känns som en mycket bättre fisk det här men blir nog lurad av strömmen för när jag får den mot land så är det en fisk på ca 1,5 kg. Väldigt pigg och fin i hullet är den dock.
Så jag kan alltså sätta ut min tredje öring för kvällen.
Efter det känner jag faktiskt "nä, jag är…nöjd?…ja, det är jag!"
Så jag sätter mig och filosoferar lite och bara tittar innan jag packar ihop grejorna och far hem och denna gång utan svordomar och grubblerier.

Vattenstånd: 125 kbm
Vattentemp: 4-6 grader
Väder: Mulet med sjok av sol
Vind: ca 5 m/s östlig

Samtliga tre fiskar tog på en halvtums tub med guld butt, flashstrån som stjärt, silver kropp, orange vinge och orange kraghackel. Orange kon

Må era genombrott vara många och tillfredsställande

Inga kommentarer: