onsdag 18 maj 2011

14 Maj: över vansinnets kant

Lördag.

Nu har man drivit fisket över vansinnets gräns.
Klev upp 02.00 inatt för att komma mig iväg i god tid och få fiska ifred en stund.
Resultatet hittills för mitt tidiga morgonfiske har varit egentligen raka motsatsen till vad jag alltid hävdat. Tror faktiskt inte jag fått en enda fisk före klockan 8 på morgonen hittills i år? Kanske det är dags att omvärdera?

Efter en lång startsträcka med mycket långsam kaffekokning och påklädning stack jag till njurindabommen och grimman.
Kom väl inte ut förrän närmare halv fem ändå (märkligt att det ska ta två och en halvt timma att göra något som bara tar en timma annars?) Regnet bara vräkte ner och det var mer än en gång som jag ifrågasatte min mentala hälsa över att ge mig ut på detta en ledig dag.
Gick tre vändor där jag började med S1/S3 de första två. Fick också en liten sprattel (som naturligtvis gick tillbaka) på en orange kanin zonker. Gick sen en repa med S3/S5 som var resultatlös.
Vände sedan tillbaka upp till övre ljungan där jag för första gången i år provade "öarna" nedanför allstaforsen. Vattnet var ganska lågt så man kunde ana och se att det strandnära fann några rätt intressanta gropar. På första repan blev det en liten sprattel som nöp på. I och för sig roligt när det blir fisk på kroken men de kunde väl gärna få vara lite större. Sen fick jag en skaplig harr på 6-7 hg.
Det finns faktiskt skaplig harr i ljungan trots att de är bökiga att lura när man verkligen är ute efter dom. Måste nog göra några nya försök riktiat mot harr längre fram.
Sedan nyper det på en lite bättre fisk som tar vid intagning i en av groparna direkt vid land.
Den här firren var nog lite själlvmordbenägen och var en av de skummare som jag fått.
I och med att den tog i ett bakvatten så satte den högsta fart uppströms och in mot land.
Jag hann inte ens med att ta in lina så jag hade kontakt med den.
Den stannar sedan upp bara nån meter från land och jag får kontakt och kan sätta lite tryck på den. Då tar den fart upp på land och strandar sig själv..
Återutsatte den här också men insåg samtidigt att den kommer nog att inom en snar framtid hamna på middagsbordet hos någon, med tanke på att den gjorde allt för att få komma upp ur vattnet.
Ingen av fiskarna som togs under dagen var nystigna. Har varken sett eller fått nåt som är nystiget hittills i år. Är nästan så man börjar misströsta lite. Kanske inte blir nåt riktigt steg i år?

Väder: Hällande ösregn
Temp: +3 grader
Vattenflöde: 85 kbm
Vind: Östlig

Inga kommentarer: