tisdag 17 maj 2011

Stocken 4/5

Nytt försök.
På jobbet är vi inne i en rätt intensiv period (vilket av nåt j**la skäl alltid sammanfaller med vårfisket)
Men denna dag så pågick installationer av våra system vilket gjorde att vi inte kunde göra nåt speciellt i våra system.
Därför passade jag på att flexa ut lite tidigare då vädret under förmiddagen hade varit fint med lämpligt mulet och vindstilla.
Planen var att åka över och fiska bordet den här gången men dels var det redan folk där när jag kom ner till vattnet och samtidigt så var det folktomt på stocken vilket då innebar att planerna snabbt förändrades.
Vädret hade nu också hunnit slå om till klarblå himmel och kraftiga vindbyar vilket brukar innebära mindre lyckat fiske. Jag har aldrig haft nåt bra fiske i solsken även om det nu under vårkanten borde innebära att vattnet kanske värms upp lite, lite vilket brukar innebära lite rörelse.
Förmodligen jag som inbillar mig då jag är tveksam att det påverkar tempen i rinnande vatten speciellt mycket men allt för att hålla hoppet uppe.
Gick ut på stenpiren och började med en S3/S5 och en liknande orange fluga som funkade bra häromdagen. Börjar med att repa ut lina och fiska det närmaste vattnet först när det plötsligt hugger. Tyvärr var jag inte beredd på att det skulle stå fisk så nära så det blir inte mer än ett hugg innan den går lös.
Men det fick naturligtvis ivern att stiga då det tveklöst stog fisk här. Fortsatte att fiska ner mot "v:et" då det smackar till i spöet igen. Nytt kraftigt hugg som jag inte heller kyckas kroka. (måste kanske fundera på att byta krok) Har fiskat med Partridges dubbelkrok nu på sistone och är inte sådär speciellt nöjd.
Har krokat 3 fiskar på 8 hugg vilket jag inte anser vara ett speciellt bra facit. Men å andra sidan var de rätt billiga om man jämför med bättre krokar och i dessa vår tiderdå man fiskar lite tyngre så sätter man sig i botten rätt ofta och tappar en massa krok.
Har precis beställt lite ny salar krok för att se skillnad. Annars tycker jag om guidelines krokar som jag tycker har riktigt bra skärpa och håller skärpan länge.
Fiskar på en stund utan känning tills jag inser att det är Sverige-USA i hockey vm och snabbt måste rusa hemåt.

Vattenflöde: ca 105 kbm
Vattentemp: ca 5-6 grader
Väder: Sol från klarblå himmel
Temp: ca 7 grader
Vind: ca 4-7m/s

Må era krokar vara vassa och bitande!

Inga kommentarer: