lördag 6 augusti 2011

29 Juli, min första fluglax

I dessa avloppstider så kände jag i torsdags att nu var råttet mågat (för att citera Per Ledin)
Jag har inte gjort annat än att gå och vänta, ringa, skälla och oroa mig över avloppshelvetet.
Anna var planerad att åka till sin kompis Elin i Uppsala över helgen.
Därför tyckte jag att jag också var värd lite semester.
Ringde därför upp Lennart och frågade om han skulle med en snabb sväng till Stjördalselva
"nja, familjen planerar att åke upp till svärfars stuga i ö-vik över helgen.... förresten jag ringer tillbaka om 5 minuter"
5 minuter förflöt och sedan ringde han upp "jag har flyttat om lite saker. Vi far!"

Så morgonen efter så stack vi iväg. Nu tog resan rätt så lång tid då vi hade diverse stopp efter vägen.
Dels så skulle vi handla mat och käka frukost, men kanske framför allt att jag kvällen innan hade druckit ett par guinness som brukar kunna ställa till det i de nedre regionerna...

Vid ankomst så checkade vi in på Midtkils camping och fick tag på en stuga.
Stugan visade sig vara exakt densamma som jag och Staffan hade bott i vid junisvängen, så allt var väldigt igenkännande.
Nu fick vi får första föraning om att det skulle bli en lyckad resa. Föregående boende hade nämligen glömt deras ölförråd i kylskåpet!
Under tiden som vi packade in våra prylar i stugan så kände man fiskesuget växa. Vattnet var bra, vädret var bra (lätt duggregn) och de sista dagarna hade det tagits en del fisk i älven.
Nu jäklar!

Vi kom oss inte ut förrän framåt 6 tiden på kvällen och åkte en bit uppströms älven för att hitta ett bra ledigt ställe att prova på. Lennart hade också fått tips om ett ställe som hette "övre stor-flor"
där flera sundsvallsbor tagit lax i. Den sträckan var nu ledig så vi gick ner där och Lennart fick gå ut först och göra sin laxfiskepremiär i Norge.
Älven var på sjunkande och gick i mitt tycke alldeles lämpligt hög. Det som jag tyckte var konstigt var att den ändå var bra mycket brunare nu än sist jag var där. Vet inte riktigt vad det beror på. Det hade inte varit några större regnmängder som fallit heller den senaste tiden.
Vi snackade med lite folk också som sade att längre ner var den jättebrun. Märkligt...
Vi gick ett par repor här men utan känning. Sedan kom det ned tre andra fiskare och då kände vi att vi lika gärna kunde prova ett nytt ställe.
Jag propsade på ett av mina favvoställen sedan förra resan, "iverhölen". Dels för att jag tyckte om den poolen väldigt mycket men kanske framför allt för att Lennart ville fiska "rätt släng", dvs. fiska från den sida där det är mest naturligt att speykasta.

När vi kom ner dit var en familj där med en tonårsdotter som febrilt försökte lära sig tvåhandskasta.
Vi snackade med farsan lite.
"jo du vet, som tonåringar så ville hon absolut inte ha nån hjälp utan hon sade att hon fixar det själv..."
Det resulterade i att hon piskade sönder djuphålet i poolen rätt ordentligt. Jag tycker bara att det är roligt om det blir fler tjejer som fiskar så hon fick stå där och kastträna.
Hennes mamma sade också att hon inte tyckte det var pinsamt när folk satt och tittade, så jag och Lennart gick därför upp till sträckan ovanför, "flåumstryket", och började vårt fiske.
Den repan var resultatlös och när vi fiskat den klart hade familjen gått hem så vi satte oss ner och tog en kaffe. Plötsligt är det upp en lax som visar sig rakt utanför vindskyddet så Lennart gör en galopperande elefant-ansmygning snabbt som blixten och provar den men utan resultat.
Sen gick vi varsin resultatlös repa som åtföljdes av mer kaffe. Nu hade det också börjat mörkna på rätt ordentligt.
Jag bytte fluga till en ganska stor svart/orange egen kreation och väntade ett tag så att Lennart fick fiska först och vattnet fick några minuter att vila.
Lennart hade fiskat klart längre ner och var på väg upp mot mig. Det började nu bli så mörkt att jag tänkte att jag bara skulle göra ett par kast till och sedan föreslå att vi skulle göra kväll.
Ville bara fiske ut slutet av poolen där den börjar grunda upp mot en liten nacke och där jag sett ett par stora stenar tidigare.
Lennart kommer fram och vi snackar lite och jag nämner att vi kanske ska ge oss när det helt plötsligt suger till i spöet! Fisk!
Att ge lite lina när man känner hugget var inte att tänka på utan det blev ett instinktivt öringsmothugg. Fast fisk!
Ingen jätte känner jag snabbt, men den spjärnar ändå emot rätt bra med ett par rusningar. Jag kan dock relativt snabbt landa den.
En lite färgad 2 kg's.
Funderar på att sätta tillbaka den men dels får jag inte ut krok eller fluga ur munnen (tappat min peang) sedan så är det också min första fluglax och även Lennart röstar för att behålla den.

















Fy fan vilken skön känsla att få landa en lax under mitt första laxfiskeår med fluga.
Jag hade ju inte räknat med att få en lax förrän kanske nästa år!

En av orsakerna var nog att jag inte hade med någon plunta med whisky. Jag brukar alltid ha den i säcken utifall att det är någon vid älven som lyckas få en lax. Nu har jag själv tur och får en men då har jag inte pluntan med mig...
Det gjorde dock inte så mycket, men kanske var det så att jag nu aldrig kunde ha en plunta med mig? (Hyfsat skrockfull när det gäller fiske och sport...) När det gäller sport måste jag berätta om OS finalen i hockey -94.
Jag satt i början av matchen och skalade en apelsin med kniv. När sverige gjorde sitt första mål så kunde jag inte släppa kniven (för det skulle innebära otur) så jag höll den krampaktigt tills dess att finalen var över och vi tagit OS guld!
Sedan dess måste jag alltid skala en apelsin och hålla i en kniv när svaerige spelar en stor hockeyfinal!
Var det nu så även med laxfisket? Kan jag aldrig mer ha en plunta med mig?? Oroväckande...

Klockan var nu närmare halv tolv och Lennart var naturligtvis sugen på att fiska mer. Själv gick jag mest runt och myste.
Laxen var upphängd och avblodad och jag kände mig bara så nöjd!
Till slut åkte vi dock tillbaka till campingen. Den var stängd så jag kunde inte frysa in fisken, men som tur var så gick den in i frysfacket i vårt kylskåp. Den vägde förresten 2,2 kg. Ingen bjässe men ändå min första lax.

Vi blev uppe några timmar till med flugbindning och lite whisky/öl samt den obligatoriska svepningen av en öl innan sovstund.
Den kvällen somnade jag rätt nöjd.
Laxen hade räddat hela min avloppsförstörda sommar!

Må ni alla få er första fluglax!

Inga kommentarer: