lördag 6 augusti 2011

31 Juli, en dragning

På söndagen så var det inte ett moln på himlen. Det såg ut att bli en varm dag.
Älven hade nu sjunkit en del sedan vi kom och fortsatte nu sjunka väldigt fort. Det var inte heller mycket folk ute.
Vi provade en ny pool på förmiddagen, "midtkil" som fortfarande hade lite drag i vatnet. Där hade jag faktiskt en dragning men det blev inte mer än så.
Vi fick nämligen lämna detta ställe klockan 12 då det bara är fiske på jämna veckor med byte 12.00 på söndagar. Intressant ställe dock. Lite synd att man inte fick prova lite till där.
Så gjorde vi istället en repa i "bruhölen" som var resultatlös. Vädret gjorde att fisket kändes rätt iskallt.
Roligast var nog när en mamma och hennes lilla dotter på 4-5 år kom ner till vattnet.
Dottern kommer fram och tittar sig omkring och säger "var är er mark? (mark=mask)"
"nä, vi har ingen mark" säger jag
"du kan gräve etter mark här i backen" säger hon.
"nä, vi fisker med flue" säger jag och hennes mamma stämmer in med att man också kan fiska med fluga.
Då tittar hon upp på mig och tittar brytt på mig "ikke mark?!?"
Den blick hon ger mig säger allt
"Du kan väl för fan inte fiska utan att använda mask!! Är du dum i huvudet?"

Vi åker därifrån och rekar nåt nytt sälle efter älven. Gör ett kort stopp vid "kleiverhölen" där vi går en repa utan känning.
Under dagen har vatten sjunkit kraftigt och det är 25 grader varmt och känns meningslöst. Vi packar därför ihop och åker tillbaka mot Sverige.

På väg hem så kommer jag på en sak! Jag har bara ett frysskåp, hur fan får jag in en meter lax i den?
Kommer på att jag får ta bort några lådor så borde det kunna gå.
När jag sen kommer ner i källaren så ser jag att det är fasta fack och inga lådor... Vad fan ska jag göra nu då?
Så jag chansar och åker bort till statoil vattjom där det fortfarande är öppet och knatar in och ställer frågan
"Hej, kan jag få ha en fisk här inatt?"
Hon som står i kassan tittar väldigt konstigt på mig. "jo.. det ska väl gå bra..."
Så jag går ut i bilen och hämtar den
"ojojoj, var den så stor.., jag ska se vad jag kan göra. Lämna den här så ska jag prova att hitta ett ställe."
Så jag lämnar laxen på golvet på statoil och åker hem. En lite skojig syn var det, med en stor lax liggandes på golvet på en statoilmack..

Dagen därpå när jag hämtar den så ser man först att den är tappad i backen och sedan att det är någon som dragit den till frysen. Gud vad jag skrattade gott för mig själv. Kändes som att den lilla tjejen som stog i kassan hade haft fullt sjå med att förflytta den.. :-)
Hade hoppats på att den skulle ligga i glassfrysen men de hade lagt den i nåt frysskåp där bakom.
Så jag kunde hämta den och frysa in den hemma hos robin som hade frysbox.

Må ni alla ha frysboxar där det ryms hela djur, lax, får, älg!

Inga kommentarer: