lördag 20 augusti 2011

Gaula dag 2

Ivrig som man är så vaknade jag första gången vid halv 6 på morgonen men under gårdagskvällen så verkade alla andra vara inställda på att sova ut. Så därför vred jag på mig också och somnade om.
När klockan var halv åtta så gick det inte att ligga kvar längre.
Kändes vansinnigt att ligga och dra sig när man nu befann sig vid Gaula av alla ställen. Klev därför upp och kokade kaffe som jag avnjöt i stillhet med en utsikt över Haltdalens dalgång. Sämre morgonkoppar har jag druckit kan man väl säga. Klockan gick, men ingen aktivitet från de övriga..
Vid nio höll jag på att gå upp i limningen och bestämde mig för att göra en kort rekognosceringsrunda upp till Heksem. Egentligen så var vattnet för lågt för att fiska där men jag kunde väl ändå göra en provfiskning och få en liten känsla för stället.
Solen gassade och älven hade fortsatt att sjunka sedan gårdagen så förutsättningarna var väl inte de bästa.
Fiskade av de nedre delarna av poolen där det fanns en fin liten ström med några fina stenar. Var kanske lite dåligt drag i flugan så den blev bara en repa. Sen var jag mest ute för att reka fick jag påminna mig själv..
Sen gick jag en kort sväng direkt nedanför bron som hade ett par fina hål och stenar.
Hela Heksemsträckan såg väldigt fin ut men kräver nog lite mer vatten än de 10-12 kbm som rann då.
Jag återvände till stugan då jag kände mig stressad över att alla andra nu var vakna och ville ut och fiska.
När jag kom in i stugan vid halv tolv så var det bara en yrvaken Henke som var uppe. Joel och Robban trynade fortfarande..
Så jag drack kaffe och väntade…och väntade.. och väntade. Till slut kom Joel ner, men ingen Robert.
Den som känner mig vet troligen att jag har svårt för att bara sitta och mysa och insupa stämningen. Oavsett om man fiskar, jagar, dricker öl, långfredagsanglar eller bara ska klippa gräs så anser jag att det ska ske direkt på morgonen och fort! Att äta och sova är definitivt något man kan bortse från. Tre koppar kaffe och en snus så är man klar!
Halv ett gav vi upp på Robban och Joel fick gå upp och väcka honom..
Vid det laget var jag i upplösningstillstånd.. ;-)
Till slut tog vi oss ut alla fyra under eftermiddagen. Jag och Joel stack ner till Singsås sträckan.
Singsås var en lång sträcka med två naturliga fiskeområden, ovan och nedan bron. Ovan bron så var det en ganska kraftig ”kullerström” som mynnade ut i en rätt djup pool precis innan brofästena. Direkt efter bron så kom strömmen på ”rätt” sida och fortsatte ett par hundra meter.
Vi hade ingen känning och såg inte heller nån fisk med det kändes giftigt i varenda kast, speciellt nedanför bron. Här bara måste det stå fisk!
Kvällen spenderade vi återigen vid Gåre bru. Kändes rätt trevligt att ha en ”home-pool” som vi kunde ha som en liten bas. Att just det stället är ett hett ställa rent fiskemässigt också gör inte saken sämre.
Kvällens upplägg skiljde sig inte så mycket från föregående kvälls.
Flugbindning, whisky samt en hel del stirrande på telefonerna för att utröna hur morgondagens väder skulle te sig.
Under kvällen kom vi även gemensamt fram till att vi inte gav flugan Sunray Shadow tillräckligt med chanser. En klassisk fluga som folk alltid tar mycket lax på. Vi utnämnde därför efterföljande dag till ”sunray dagen” då vi alla skulle fiska med sunrays för att ge den en ärlig chans.
Trots att det egentligen bara var den första dagen på plats med fiske, så började, i alla fall jag, känna en viss frustration över den lite klena utdelningen, men å andra sidan så är jag född pessimist och det blir bara värre för varje år..
Som vanligt avslutades kvällen med att snabbdricka en öl (kall denna gång) Hur ska man annars kunna uppnå den extrema grad av pissnödighet som klarar av att driva upp en trött laxfiskare ur skön gosig sängvärme i tid.

Må ni inse det onödiga i väckarklockor och istället svepa en öl innan läggdags!

Inga kommentarer: