lördag 20 augusti 2011

Gaula dag 4

Jag vaknade av att Joel kom in på mitt rum:
”Gissa hur mycket vatten det går i eggafossen?”
”öhh, inte en aning..” (yrvaken)
”860 kbm!”
”Du skojar!! Det är inte möjligt!!” (tvärvaken)

Jag fick snabbt på mig kläderna och gick ner i köket.
Mycket riktigt, där man i går kunde ana en liten fin älv som puttrade fram så var det nu ett gigantiskt vrålande brunt monster!!
Älven hade svämmat över alla breddar. Man kunde se att det var kåkar i älvdalen där vattnet stigit en bra bit upp på väggen!
Joel hade fått tre telefonsamtal av Edh under morgonen. (en av eldsjälarna och en av killarna som "lämnat av" till oss)
De två första samtalen hade han tryckt bort men när han ringde en tredje gång så insåg han att det var nåt viktigt:
Edh: ”Nu jävlar har ni fått vatten!!, Det går 860 kbm”
Joel trodde han skojade. Hade pillarat sig upp och tittat först på flödesrapporten och sen direkt på själva älven.
Själv blir jag stående i nån typ av halvchock och efter att ha stått och stirrat på älven en stund så går det sakta upp för mig.. ”ja, då var det färdigfiskat..”

Man insåg att det skulle ta många dagar innan älven återigen är fiskbar..
Går ut på nätet och kollar tidningar. Visar sig vara ännu värre än vi trott. Helikoptrar och dykare håller precis då på med att evakuera och rädda folk ur Ålen centrum.
Älven har tagit med sig broar, bilar, träd, gapahuker, järnvägen och vägar.
Plötsligt inser man att det inte bara handlar om en förstörd fisketripp utan att vi är mitt uppe i en naturkatastrof och att folk kämpar för sina liv, gårdar och fortsatta existens.
Jag kan meddela att det sätter tillvaron i perspektiv.
Under förmiddagen konstaterar vi att vi också sitter fast där vi sitter. Vägen är avstängd både uppåt och neråt.
Joel ringer upp Lars-Erik, samtalet går i stil med detta:
Joel; ”Tjena, hördu vet du vad vi gör nu när det går 860 kubik?”
Lars-Erik” Du menar 86 kubik, det är lugnt, älven sjunker snabbt.”
Joel: ”Nä, 860 kubik”
Lars-Erik: ”Nej, du menar 86 kubik”
Joel: ”Nääe, det går 860 kubik!”
Lars erik tyst ".... Jag måste kolla datorn. Jag ringer tillbaka…”
En stund senare när han ringer tillbaka ”Å fy fan, försök ta er hem”

Här kan ni hitta lite bilder på hur det såg ut. Ska försöka att lägga ut lite bilder som togs av Henke också när dom var ner och tittade på förödelsen.

Flombilder 1

Flombilder 2

Det fanns nu inte så mycket att göra åt situationen annat än att vänta på att vägarna skulle öppnas.
På eftermiddagen konstaterade vi att vägen ner till Trondheim var öppnad. Däremot så var E14 avstängd pga ras och översvämning i Stjördalselva.
Vi kunde dock konstatera att om vi fortsatte ännu längre norrut så kunde vi åka 72:an ut ur Norge. Den går upp längs efter Verdalselva.
På vägen dit så hörde vi på radion att alla vägar ut ur Norge var avstängda… förutom 72:an.
Kändes bara som att det var tillfälligt eftersom Verdalselva också gick riktigt hög.
Nu hade vi dock lite flyt och vi kunde ta oss in till Sverige.
Vissa ställen kändes dock inte så roliga att köra på och passerades snabbt. Speciellt ett ställe där man i en innerkurva kunde se att det rasat nyligt och att asfalten hade spruckit.. Jag lovar att man inte bromsade speciellt mycket i den kurvan. Det var ett stup ner på ca 10 meter där rakt ned i älven..
Resten av hemfärden blev däremot helt odramatisk. Jag kom hem kring 12 snåret på kvällen och fick lite tid för mig själv att sitta och kontemplera över resan.
Summeringen blev att älven som sådan var helt underbar och att jag utan tvekan måste tillbaka, helst så fort som möjligt!

Det var den värsta flom som gått i älven sedan 1940.
Under en timma hade det mätts upp 116 mm regn! Vilket motsvarar hela Augustis nederbörd normalt. Betänk då att det vräkte ner så i 6-8 timmar..
Nu får man bara hoppas att de stackare som bor vid älven och som drabbats får en möjlighet till återuppbyggnad och att det inte slår alltför hårt. Vi tappade en fiskevecka men i deras fall kan de vara att de tappade sin framtid..

Hur det här kommer att påverka fisket i övre Gaula kan man bara sia om. Fiskeplatser kommer att förändras totalt. Platser som tidigare inte haft nåt fiske kommer nu kanske att ha grymma pooler och tvärtom. Inom ett par år kan det vara helt andra gårdar som har en stor inkomst pga ändrade fiskeförhållanden.

Må ni alla slippa naturkatastrofer!

Inga kommentarer: