söndag 7 augusti 2011

Grävt för avlopp och bundit flugor

I morse så fick jag hjälp av min granne Micke med att gräva upp för avloppet mellan huset och den kommunala huvudstammen i gatan.
Kändes skönt att komma in i vad jag tror är slutspurten av denna avloppsförbannelse som hemsökt oss denna sommar.
Om allt går som det ska borde vi kunna flytta tillbaka hem till helgen..
Nu ska man väl kanske inte räkna med det med tanke på hur det gått tidigare, men hoppet finns där!

I alla fall, när jag var hemma och väntade på att grävningen skulle börja så hann jag med att binda ett par flugor.
Enligt Joel så är det bra att ha med sig mindre flugor dit vi ska, och då snackar vi små flugor..
Jag höll på att slå bakut då han öppnade upp sin flugask med det han bundit för denna resa. Små, små väldigt tunt dressade flugor i storlekar som jag skulle tycka var för små för harrfisket...
Om man tittar i min flugask så är det 90% tuber, med en storlek där man skulle kunna gömma hela Joels flugask i vingen på en av mina tuber..
Så det var inget annat att göra än att börja binda lite smått, vilket jag försökt göra de senaste dagarna.

Har försökt att binda utifrån det Jan-Erik Granbo (Gaula baserad profil) har i sin flugask.
Det har därför blivit varianter av Teal&Silver, Grey&Green, Green Highlander, Red Butt, Rotenon samt ett antal alster som inte har nått namn utan är egna kreationer som bygger på vilket material som ligger närmast på bordet...
Några ser hyfsat attraktiva ut men de flesta ser mer ut som något som barn tar hem från dagis i samband med julpyssel.. då elen gått under pysseltimman...och barnen har druckit sprit...

Ähh, så noga tror jag inte det är. Tror det kan handla till viss del om grundfärgen i flugan och storleken, men framför allt tror jag det sitter i presentationen och hastigheten som den presenteras med.
Så det spelar ingen roll om jag har den mest utsökta kreation som bundits av världens bästa flugbindare.
Laxen kommer ändå att i mitt fall få se fluglinan först, sedan en tafs som kommer i form av en boll, och till sist kommer flugan..

Nu är i alla fall grävningen klar. I morgon kommer rörmokaren, totalsanering och mittsverige-vatten dit. Förhoppningsvis så går det att göra klart ute så att dragningen inne kan påbörjas.
Sedan är det i morgon även den dagen som vi alla fasar för. Semestern är slut och det är dags att börja jobba igen. Som tur är så är det bara en arbetsvecka innan det är dags för ledighet igen och då är det en vecka med fiske..

Må era semestrar vara för evigt och era avlopp vara självläkande!

Inga kommentarer: