lördag 20 augusti 2011

Gaula dag 1

Så var det då äntligen dags för resan till Gaula.
Efter allt jävelskap som har hänt denna sommar så har jag sett fram mot denna vecka så infernaliskt mycket att det nästan gjort fysiskt ont.
Flugor var bundna, linorna rengjorda och spöet dubbelkollat. Packningen var packad, uppackad och packad igen.
Vi lastade bilen och stack iväg sent på fredag kväll. Två bilar med två pers i varje och bilarna breddfyllda med mat, flugor, flugbindningsmateral och allt man kan tänkas nyttja under en vecka.
På vägen ner så åkte vi ”den långa vägen” för att komma upp till Gåre i Haltdalen. ”Den långa vägen innebar att vi åkte E14 över Åre, ner efter Stjördalsälven, vek av och körde förbi Trondheim och vek sedan upp och körde längsefter Gaula upp till Haltdalen.

Vi kom fram till Stören på morgonen vid 6 tiden efter 6 timmar i bil. Planen var att desinficera våra prylar där på fiskesenter (som de stavar det) innan vi gjorde den sista trippen upp till huset.
Nu blev det några timmars vila då fiskesenter inte öppnade förrän 10.00 så vi passade på att knoppa en stund i bilen.
Blev väl inte så värst mycket sömn men tillräckligt för att få det värsta gruset ur ögonen.
När allt var klart så stack vi upp de sista milen. Vi skulle få en guidning av det gäng som varit där veckan före oss, vilket är ett extremt plus då vi inte hade fiskat där tidgare.
Annars så tar det nog en vecka att bara få grepp på var valden (sträckorna) och poolerna verkligen är.
Dessa var nämligen inte sammanhängande utan utspridda på 4 olika ställen, Heksem, Gåre bru, grunnströmmen, och Singsås. Fanns ett par till kortare ställen men dessa 4 var huvudområdena.
Så på väg upp så möttes vi av två rutinerade rävar, Edh och Anders som fiskat området många gånger.
Dessa gav oss en väldigt bra tour över valden och beskrev dessa väldigt bra. Helt suveränt att få en sådan genomgång.
Att ”blindfiska” och skaffa sig en egen bild av ett så stort område skulle nog ta flera veckor av fiske innan man skaffat sig en bild över hur poolerna fiskar vid olika vattenstånd och var huggställen finns.
Efter det åkte vi upp och fick komma in i stugan.
En liten kåk högt upp på en bergssida med en överväldigande utsikt över haltdalens dalgång, välutrustad och schysst på alla vis. Enda nackdelen var väl egentligen att det var så pass långt från älven att man var tvingad att ta bilen för att komma ner till älven.
Så efter att vi packat in allt i stugan och gjort oss lite hemmastadda så var det då äntligen dags för att få blöta en fluga! Kan villigt erkänna att man kände sig precis som när man som liten satt på julafton och väntade på tomten.

Upplägget blev att vi delade upp oss två och två och fiskade varsin pool. Jag och Joel började på Gåre Bru och Henke och Robban stack ner till Singsås. På det vattenflöde som gick (ca 10-12 kbm) så var dessa två pooler de som kändes hetast.
Joel fick naturligtvis gå ut först då han är den som gjort denna resa möjlig och har varit den som haft all kontakt med fiskerättsinnehavarna (osäker på om det verkligen är ett ord, men ni begriper vad jag menar..)
Under tiden som han börjar att fiska så passar jag på att koka en panna kaffe och bara försöka insupa det faktum att jag faktiskt fiskar i Gaula.. En älv man bara läst och sett filmer om!
Jag kan dock ärligt säga att jag inte hade ro att låta älven vila så mycket… Går ut några steg efter Joel direkt efter att kaffet kokat upp och lägger mitt första kast. Nerver på helspänn och man är het, ivrig och känslan över att lax kan hugga när som helst finns på plats.
Efter den första repan så lägger sig det värsta nervpirret och man kan börja fiska mer lugnt.
Även om man befinner sig i Gaula så är det inte bara att gå ut och ”hämta” en lax. Det kräver mycket jobb, stort kunnande och en ordentlig portion tur. Och med tanke på att jag i grunden är lat, okunnig och inte direkt välutrustad på tur-fronten, så ska det till nåt extra för att en lax ska fastna..
Efter ett tag så går jag över på andra sidan och fiskar en liten ström som ligger lite högre upp i poolen.
Mitt uppefter en strömkant så känner jag hur det tynger till i linan och jag släpper lite lina och lyfter sedan spöet.
Är säker på att nu sitter den, men tyngden bara försvinner. Fan! Min första laxkänning i Gaula, oj vad jag önskade att den suttit…
Går ner och snackar med Joel och det visar sig att även han hade haft en dragning och inget som ville bita ordentligt.
Efter ett tag ansluter Henke och Robban från Singsås. Det var också en riktigt fin pool att fiska. Två separata sträckor, över och nedan bron i Singsås. De hade sett fisk men inte haft nån kontakt.
Vi delar sedan på Gåre bru sträckan under kvällen men ingen fisk kommer på land. Jag har ytterligare en dragning senare men dessvärre vill inte den här heller fastna.
Däremot så käkade vi och umgicks tills mörkret lade sig och vi återvände till stugan.
Kvällen avslutades genom att mina tre kompanjoner kastade sig över flugbindningen för att binda upp nya kreationer till efterföljande dag.
Själv hade jag valt att lämna mina grejor hemma utan nöjde mig med att titta på samtidigt som jag avnjöt en whisky och en varm öl (hade glömt att stoppa i dom i kylen..) Framåt halv tre så blev det då till slut stopp på vad som upplevdes vara en lång härlig men tröttsam dag. Fy fan vad härligt! Nu var man i Gaula och hade sju dagar med fiske, fiske och återigen fiske!

Må ni alla få dricka en varm öl snabbt som avslutning på en dag i Gaula! De smakar inte bättre än så!

Inga kommentarer: