lördag 20 augusti 2011

Gaula dag 3

Nu kom vi oss upp i relativt hyfsad tid (kring 8). Vädret visade sig se bättre ut. Mulet med lite regn hängande i luften.
Den dagen gjorde vi en rockad på vem som fiskade med vem. Robban och jag skulle prova en sträcka lite längre ner i älven och Henke och Joel skulle prova Gåre bru. När Robban och jag väl kom ner till älven så visade denna pool sig vara den finaste hittills.
En underbart omväxlande pool som innehöll allt, djuphål, stenar, strömkanter, ja allt! Det var också en pool som jag misstänker är fiskbar på väldigt stort spann av olika flöden.
Här såg vi en hel del fisk som var upp och hoppade.
Vet inte, men jag får för mig att när lax är uppe och hoppar och faller tillbaka som stela pinnar så känns det som att dessa är omöjliga att lura till hugg. Har läst nån artikel (av Pelle Klippinge) som är inne på nåt liknande. Om den däremot är uppe i form av ”head&tail” liknande vak, eller går en bit i ytan så brukar den gå att lura.
Oavsett så höll jag på att skita knäck när det inom ett avstånd av 4 meter helt plötsligt hoppar en 10 kg+ lax direkt bredvid mig. Vilket jäkla plask det blev! Naturligtvis försökte man genast kasta på den men det slutade med ett ordentligt ”lin-tjorv” som det brukar göra när man blir lite het på gröten..

Lite senare så gjorde man en liten "dans" ute i älven som borde ha filmats.
Om så hade skett misstänker jag att den hade legat med bra många träffar på youtube.
Jag vadade lite väl häftigt ut mot ett djuphål med relativt kraftig ström när jag plötsligt glider på en sten. Tappar balansen och försöker febrilt få fotfäste vilket medför att jag snurrar ett halvt varv och hamnar med ansiktet mot strömmen. Återigen släpper fotfästet och jag utför en limbo-liknande rörelse med ryggen parallellt med vattenytan samtidigt som jag snurrar ännu ett halvt varv. Till slut hittar jag då ändå nån typ av balans med bägge benen på var sin större sten.
Då glider bägge fötterna åt var sitt håll… Går ut i nån typ av split samtidigt som jag faller framåt. Får som tur ned spöbutten i botten och kan förhindra att jag gör en tvärdykning i djuphålet..
Naturligtvis har mina piruetter medfört att jag nu har lina snurrad runt omkring mig och ser nog ut som ett litet garnnystan. Gud vad jag skrattade och svor om vartannat för mig själv när jag halvsatt där i split med lina virad kring huvud och kropp..

Fiskemässigt så gav förmiddagen inga känningar utan vi bröt upp (motvilligt för man vill bara fiska, fiska, fiska..) och åkte tillbaka till stugan för lunch.
Joel och Henke hade inte haft någon känning heller under förmiddagen. De skulle istället fara upp och prova Heksem en sväng och sedan Gåre Bru under kvällen.
Robban och jag kände att vi inte var klara med den sträcka vi fiskat under förmiddagen så vi åkte tillbaka dit.
Under kvällen började regnet öka ordentligt i intensitet. Älven klev upp någon decimeter men inte så väldigt mycket tyckte vi.
Istället var vi rätt eniga om att det här nog skulle innebära att det blev giftigt under morgondagen. Vi gav oss efter ett tag då det blev lite väl mycket regn och vi kände oss rätt nöjda för kvällen.
Vi var först tillbaka till stugan. Så vi hann plocka in och hänga in en massa blöta prylar på tork (måste skaffa en regntät ryggsäck… och en ny vadarjacka också för den delen…)
Till slut kommer Henke och Joel också hem. Det visar sig att Henke har tagit resans första lax!! En färgad hane på 78 cm och ca 5 kg som returnerades!
Fan vad skoj, nu var nollan spräckt!
Den hade tagits på Heksem på ett ställe där Henke trodde att det var iskallt utan han hade låtit Joel gå den "heta" svängen. Sen så hade det det plötsligt sugit i bakom en liten sten mitt i en "slätström".
Togs på en liten grön-svart tub. Och som jag kunde tolka det en relativt odramatisk drillning.
Vi firade med en liten jäger och senare inte helt oväntat lite flugbindning kombinerat med öl och whisky..
Fisket hade de senare gett upp när de såg att älven hade börjat bli ordentligt mycket brunare då det var en bäck som rann ut en bit ovanför dom.
När vi satt och surrade där under kvällen misstänkte vi att det nog skulle gå en hel del vatten nästa dag för det vräkte ner nåt kopiöst med regn.
Så vi inriktade oss på en flomtopp och att nästa dags fiske kanske skulle kunna bli inställt..

Må ni alla få dricka en whisky med tre flugbindare!

Inga kommentarer: