tisdag 23 augusti 2011

Förföljd av väder

På kvällen när jag kom hem med mitt nya spö så kunde jag inte komma iväg till älven fort nog.
Kastade i mig ägg och bacon, satte på den nya linan och begav mig.
Solen lyste och ingen vind. En perfekt kväll för att kasta lite.
Så jag kommer fram till viforsen och sätter ihop spöet och går ner till älven.
Hinner kasta precis ETT kast inna jag hör hur det mullrar till ordentligt bakom ryggen.
Vrider på mig och tittar upp mot himlen.
Det jag ser påminner om någon hollywood film. Mörkblå åskmoln bara väller fram över himlen. Ser helt sjukt ut. Och fort går det, fortare än jag nånsin tror mig ha sett moln röra sig tidigare
På bara några minuter så börjar det sedan åska ordentligt.
Efter fjolårets avbrutna fisketripp till Saxnäs med världens överdjävligaste åskoväder så har jag nästan blivit lite åskrädd. Eller rädd är inte riktigt korrekt men jag tycker det har blivit mycket mer obehagligt. Hinner kasta kanske 6-7 kast till innan jag inser att det är kört och bara att packa ihop...
Hinner precis in i bilen innan det börjar hällregna. Så jag har inget val annat än att åka hem.
På väg hem så hinner jag bara åka någon kilometer innan det plötsligt spricker upp och blir finväder igen...
Kändes som att det var en lokal åskskur utsänd bara för att hindra mig från att fiska.. Jag undrar vem jag förargat eller vad jag gjort i mitt förra liv..

De få kast jag hann göra borgade dock för något gott. Det kändes som att det var bra tryck i det här spöet!
Får återkomma med ytterligare rapport framöver!

Må ni aldrig drabbas av personliga åskoväder!

Inga kommentarer: