onsdag 29 maj 2013

Söndagen 26 maj

Tog mig som sagt ut i Söndags morse också. Nu när säsongen är på upphällningen så var man bara tvingad.
Jag vill ju som hemskt gärna få en nystigen fisk av bättre kaliber men det verkar som att det är förgjort.

Eftersom jag var tidigt ute och troligen först nere vid älven så hade jag egentligen fritt val på plats.
Med tanke på att jag kvällen före hade känt fisk på "bordet", Dick också hade varit i fisk där, samt att vi kunde se en fångst av en nystigen fisk på ca 3 kg på denna plats Och att flödet där var perfekt så borde det innebära att valet var givet. "Bordet" på helt ofiskat vatten borde vara kanon.

Så jag for till "Stocken"..

Gårdagskvällens minne från den otrevliga promenaden upp genom slänten vid hemgång gnagde fortfarande i mitt bakhuvud som en arg iller.
Influensan hade fortfarande inte lämnat kroppen så jag tog den enkla utvägen och gick ner vid "Stocken" istället då det kändes mycket skonsammare.
Nu hade jag vetskapen om att det troligtvis inte var det optimala stället rent fiskmässigt men på nåt sätt hade jag ändå resignerat och kommit till freds med tanken om att jag ändå skulle bli lottlös.

På första repan (med en dee sheep naturligtvis) så väcks jag ur mina dystra tankar av att jag faktiskt har ett riktigt bra hugg en bit nedanför de stenar som ligger längst ner vid piren.
Det gjorde att jag skärpte till mig och fiskade mer alert nu när jag känt fisk (som återigen inte behagade kroka sig)
Gick hela sträckan tills jag kom längst ner på grusreveln. Precis där det brukar kunna stå fisk suger det tag igen. Återigen så blir det inte mer än att spöet bockar sig ordentligt men det finns inget kvar när mothugget kommer.
Kroppen påkallade därefter på behovet av kaffe innan det var dags för en ny sväng.
Gick denna sväng med Siks och en gulsvart squidtruder (se bild i tidigare inlägg)
På nästan samma fläck som tidigare så bockar spöet till ytterligare en gång och sen upprepas samma gamla vanliga visa. Ingen fisk, flera svordomar, kontroll av krokar och ännu en försäkran om att sälja grejorna och aldrig mer komma tillbaka.
Tredje svängen blev lottlös. Vare sig hugg eller nåt annat intressant hände.
Ett par smolt behagade under morgonen att klänga sig fast vid flugan men det blev allt..

Fy rackarns vad frustrerande. Här har man påslag av vad jag misstänker är fin nystigen fisk och så fastnar dom inte ens. Inte ens så pass länge att man hinner få upp hoppet. Vad är det för sätt? Jävla fiskuslingar..
Nu såhär i säsongens tolfte timma tycker jag mig att jag gjort mig förtjänt av att landa en respektabel fisk.
Men vad är det man säger om tur? Tur får man inte, tur förtjänar man. Detsamma misstänker jag gäller för fisk. Det är helt enkelt skit bakom spakarna.

Vattenflöde: Ca 70 kbm
Vattentemp: ca 10 grader (mättes aldrig)
Väder: Klarblå himmel och gassande sol
Vind: Började blåsa en lätt ostlig bris (uppströms)

Må er tur vara välförtjänt!


Inga kommentarer: