söndag 5 maj 2013

Jultomten finns

Japp, jultomten, påskharen och tandfén finns med största sannolikhet på riktigt och det är figurer om jag från och med idag tror helhjärtat på.
Orsaken är att det är ungefär lika sannolikt att dessa figurer existerar på riktigt som att jag skulle få tre öringar samma morgon i Ljungan.
Men det osannolika hände nu i morse. Tre öringar, en tappad och ett hugg.
Därav är jag nu också helt övertygad om att det är en bra idé att också börja plita på en önskelista till tomten.
För att vara jag i Ljungan så är det en huggbonanza utan dess like och man blir mäkta förvånad när det inträffar.
Nu var det inga jättefiskar. Alla var mellan halvkilot upp till närmare kilot men ändå!
Den fisk som jag tappade var däremot en bättre fisk. Kan måhända ha varit en svart-lax men det är svårt att svara på.

För att ta det från början så åkte jag tidigt i morse ner till Grimman. Hur tidigt det var? Döm själva..

Jag valde grimman eftersom det inte gick så mycket vatten och jag har lite dålig koll på hur alla ställen i nedre Ljungan funkar på det flödet. Grimman vet jag dock funkar på alla flöden så det blev målet.
Första svängen så har jag en klar och tydlig "dunk" i flugan utan att nåt fastnar. Väntade ett tag, drack en kopp och bytte fluga men det blev inget mer. Efter att ha fiskat av med två repor stod jag inför valet att stanna kvar och nöta eller att flytta på mig.
Eftersom jag igår fick fisk på stocken så begav jag mig dit eftersom det ändå är på vägen hem.
Även här var det tomt på folk så ner till älven bar det.
Satte på samma Dee Sheep som var lyckosam igår (även den som jag hade hugg på tidigare vid Grimman)
Fiskade först piren och ungefärmitt på den så dunkade det till i spöet med fast fisk. En snabb drillning och avkrokning senare var man rätt nöjd.
Inte så stor men rolig
Kanske inte världens bästa foto men inte så lätt i strömmen med spö, blöta kalla händer och en värdelös mobilkamera

Funderade nu till och med på att packa ihop och åka hem eftersom oddsen för att man skulle få ytterligare en fisk var så fruktansvärt små.
Men eftersom jag redan var utvadad fortsatte jag fiska mig neråt.
Jag hann inte gå speciellt många meter innan det sög till igen!
Vafan?!? Kan det vara samma fisk? Det är ju inte möjligt att få två olika fiskar samma dag i Ljungan!?
Men det var faktiskt en annan fisk. Lite mindre den här så man såg faktiskt att det var en annan fisk.
Så där stod jag nu med två fångade på resultatlistan.
"Ska jag ringa Dick" tänkte jag och berätta om denna orimliga händelse. Nä, jag stod utvadad och tänkte att jag fiskar klart repan, tar en kopp kaffe och knåpar ihop ett mess sen istället.
Precis då kom ett SMS från Dick: "Hur går det"
Just då ville jag nästan mer svara på messet än att fiska. Att få lägga av en sådan granatchock att man fått TVÅ är inget man gör var dag.
Men jag visste att jag närmade mig ett ganska giftigt huggställe så jag koncentrerade mig på fisket och lade ett nytt kast.
Då händer det igen. Hugg och fast fisk! Återigen en ganska liten men det vet man ju inte precis vid hugget. De små kan nypa till rätt bra också.
Återigen lyckad drillning och återutsättning. Nu kunde jag veva in och skicka SMS'et till Dick. Hans respons var lite förvånat: "Men tre fiskar....dopad?"
Skrattade gott för mig själv där jag stod och värmde mig i rusket med en äcklig kopp termoskaffe.
Jag kände mig rätt nöjd nu och hade kunnat ge mig här men jag kände ändå att jag måste gå längst ner till inloppet till "Persedan". Jag har fått några fina fiskar där tidigare både på spinn och fluga. Igår blev det inte av att jag fiskade det partiet, så jag kände att jag nästan var tvungen idag.
Sista kastet som jag tänkte göra så kände jag hur det stöter till i flugan. Ett nytt kast och den här gången jobbar jag med flugan lite mer.
Tjonk! Ett ordentligt hugg och fisken sitter.
Jag hinner precis tänka "Härligt det här är en riktigt fin fisk"..
Då går det ju som det brukar gå... helt plötsligt bara slaklina...
Det är inte omöjligt att det kan ha varit en svart-lax men heller inte omöjligt att det var en bättre öring. Nåja, det får vi aldrig veta..
Normalt så hade man nu brutit spöet i småbitar och tuggat fradga samtidigt som man svurit alla eder som finns och kommit på ett par nya.
Men den här gången kunde man bara kosta på sig ett "Fan, det var ju lite synd men då är den kvar till nästa gång"
Så jag fiskade inget mer utan plockade ihop grejorna och for hem glad och nöjd! Det hör normalt inte till vanligheterna.

Väl hemma så fick jag sen ett nytt SMS från Dick: "Nu har du fått mej så fiskesugen så jag måste nog ta en sväng ikväll. Nöjd nu?!?"

Vattenflöde: 85 kbm
Vattentemp: ca 4-5 grader
Väder: Regn/mulet
Temp ca 4 grader
Vind: Svag syd-ostlig

Må era sinnen ibland förbluffas över att det faktiskt går att få en fisk!

Inga kommentarer: