tisdag 21 maj 2013

Sjuk och kastkurs

Efter flygarhelgens fiske så kände jag att det var en förkylning på gång under måndagen när jag satt på jobbet.
Eftersom jag var anmäld till skagit-kurs med Mattias Drugge under torsdagen så var det bara att ignorera sjukdom och mala på.
För varje dag som gick så blev jag sämre och sämre men eftersom jag dels verkligen ville gå men också hade lurat ner svågern Anders så fanns det inte i min sinnesvärld att ställa in.
Torsdag morgon kom i alla fall och när man steg ur sängen så insåg man snabbt att det här skulle bli en mardrömsdag. Genomförkyld, hosta, feber och bihålorna satt igen.
När jag kom ner till köket och blev sittandes så kommer en minst lika sjuk svåger släntrandes.
Efter att ha suttit tysta med rinnande näsor och hängande huvuden ett tag så sägs de ord som vi bägge tänker: "Fy fan vad dum i huvvet man är som ens försöker ta sig ur sängen"
Men så är det. När det gäller fiske så offrar man kroppen också.
Ett gäng tabletter senare och diverse ifrågasättande av vår eget förstånd och normaliteten i vårt beteende, så tog vi oss iväg ändå till kursen.
Kursen inleddes med ett teoripass.
Drugge gick igenom lite av historiken, utrustning, flugor och principerna för själva skagit tekniken innan vi avslutade med lunch.
Drugge är en underhållande prick som både kan förklara bra och skapa intresse i det han säger.
Nu var det väl kanske inget nytt som han sa som jag inte läst/hört/sett förut men helt klart intressant. Vi fick sen göra en djupdykning i hans flugaskar också och det är intressant att se vad han har för olika flugor som han går med.
Hans "drakar" måste man säga är mycket trevliga (http://www.youtube.com/watch?v=lv6MBmWq5Zs)

Efter lunch så bar det av ner till viforsen. Tyvärr så gick det inte mer än ca 68 kbm med vatten så det blir tyvärr inte mycket fart i vattnet då men det funkar bra ändå för lite kastträning.
Under dagen så gick vi igenom lite olika kast som circle-c, snap-t, perry poke, double spey och lite olika kombinationskast av dessa.
Jag vet inte om kursen gav mig så väldigt mycket. Jag har under fjolåret och  iår fått ha förmånen att fiska mycket med Dick och Tobbe som är väldigt kompetenta kastare och fiskare och genom att studera dessa herrar så har jag ändå snappat upp en del. Mitt största problem är att jag inte är konsekvent i mitt kastande och att det är en rätt stor procent av mina kast som misslyckas medan resten funkar rätt bra.
Framförallt så är det nog linplaceringen som jag brister i när förhållanden ändras. Till exempel att hitta balansen i kombinationen när man ändrar flugor, tippar och vattnets flödeshastighet och att då kunna justera hur snabbt kasten ska utföras i förhållande till ovan nömnda faktorer.
Ett bra tips som jag fick av Drugge var att jag inte skulle vara för snabb att höja spöet under "svepet". Jag tappar tyvärr lite av spänning på spöet genom att jag jäktar fram lyftet.
Efter att ha lyssnat på hans råd så funkade det riktigt bra om jag får säga det själv. Framförallt kände jag att jag kunde tighta till mina linbågar rätt bra.
Framåt eftermiddagen så kände jag dock att krafterna helt tog slut. Jag orkade helt enkelt inte längre stå på mina ben.
Så det vara bara att packa ihop grejorna och försöka ta mig hem till sängen där jag stupade så fort jag kom hem.
Dagen var trevlig och givande även om det hade nog givit mer om man varit lite piggare.
Jag rekommenderar ändå denna kurs skarpt till den som känner att den skulle vilja prova på eller bara slipa på detaljer.
Drugge är en bra pedagog och han anpassar sin nivå till det individuella behovet hos kastaren.

Hur det gick med förkylningen? Jo jag kvicknade till under fredagen framåt 2 tiden på eftermiddagen och tog mig till läkaren som konstaterade både lunginflammation och bihåleinflammation.
Så nu ligger man här under de få korta dagarna då blankfisken kommer till ljungan.
Jag hade svurit ve och förbannelse över det men känner inte riktigt att jag orkar det heller..
Det är dock på bättringsvägen och nånstans djupt inom mig så när jag ett hopp om att kunna ta mig ut en sväng till helgen.

Må era virus ha vett nog att angripa utanför fiskesäsongen!

Inga kommentarer: