tisdag 21 maj 2013

Resumé av kristiflygarhelgen sista dagar


Har nu återigen blivit sjuk under bästa tiden därför har det inte blivit så mycket skrivet.
Kadtar in en resumé av förr-förra helgens fiske

Det här blir en snabb återgivning av dag tre och fyra av kristiflygarfiskehelgen
Under lördagen så var det samma visa.
Upp tidigt och ner till Njurunda. De sista gångerna har man nött ”Grimman” och kände väl ett visst mått av mättnad där, så den här gången blev det Dingersjösidan.
Dick och Tobbe hade tagit sovmorgon så jag strosade själv ner.
Vattnet låg på ca 95 kbm så det innebar att det var ganska dåligt drag vid den ”övre stenen” och utanför ”vita stenen” men fiskade av det utan känning. De nedre delarna från vindskyddet ner mot nacken fiskade dock väldigt fint. Jag gick med intermediateklump och en 15 fots Rio S5 spets och det var på gränsen till att vara för tungt.  Av något konstigt skäl så lade jag på en green highlander, vilket jag normalt aldrig fiskar med i Ljungan men då man har provat det mesta så tar man sig ibland nya vägar tankemässigt.
När jag kommer ända ner mot nacken så suger det till. En fisk tar flugan och går upp och krumbuktar sig i ytan. Ingen jättefisk men ett drygt kilo gissar jag på. Tyvärr väljer den att kliva av innan jag hinner landa den så jag fick ingen närmare titt på den.
Jag fiskade bara en repa och gick sen ner till ”Notvarpet” där Dick sedan anslöt. Det blev även här bara en resultatlös sväng innan vi knatade ner till ”Tolfs”
Där nere har jag inte fiskat på flera år och aldrig med fluga. Det var ändå en rätt trevlig plats. Finns en del strömkanter och fina platser där det mycket väl kan stå fisk.
Den här gången var det dock tomt och det blev bara en sväng. Avslutade sedan med en snabb repa uppe vid platsen där jag tappade en fisk under morgonen men återigen inget..

Söndagen så plågade jag mig iväg ytterligare en gång. Fiskade Grimman tillsammans med Dick och Tobbe.
Ett antal svängar vid både grimman, skravlet och stångåmynnet som inte gav ett skit.
Ingen som hade ens den minsta känning och eftersom vädret inte var så gemytligt och flera dagars nötande inte visade att det var nåt nystiget på gång så blev det en rätt snabb hemfärd.

Vattenflöde: ca 85 kbm
Vattentemp: ca 6 grader
Väder: Regn/dis och mulet
Temperatur: mellan 2-6 grader

Må era fiskar komma vid utsatt tidpunkt

Inga kommentarer: