torsdag 9 maj 2013

Äntligeeen!

I går kom det äntligen, spöet!
Jag har varit in på PO'svarje dag (ibland två gånger)
Alltid med samma fråga "Har spöet kommit?"
Och alltid med samma jobbiga svar "Nä, tyvärr, men det kommer nog i morgon"
Personligen tror jag att det är en genomtänkt plan från folket på PO's. De vet att jag kommer varje dag och frågar, dessutom vet de att jag extremt sällan har lämnat butiken utan att köpa nåt.. Kan man ana en lätt diabolisk plan i bakgrunden?
Låt mig bara säga som så. Det har varit några långa dagar med väntan och det har inte varit gratis..
Men i alla fall så kom det igår. Dagen hade varit skitjobbig med en massa jobbstrul, parkeringsböter och finväder.
Många kanske undrar varför jag tycker att finväder är deprimerande? Jo det är naturligtvis beroende på när det infaller.
Inträffar det när man är ledig så åker man naturligtvis och fiskar men inträffar det när man jobbar sitter man mest och svär över att man inte är ledig.
När spöet nu hade kommit så skingrades de mentala molnen och en litern intern humör-sol började lysa.
Så snabbt hem och satte ihop, viftade, tog isär, satte ihop, viftade och tog isär igen. Sen satte jag återigen ihop det och riggade det med den nya vision skagit intermediate linan som jag köpte samtidigt som spöet.
Jag skulle naturligtvis ut morgonen efter för att fiska och självklart skulle det nya spöet invigas.

Så i morse drog Dick och jag iväg till "Grimman" för att se om lite blankt silver hade börjat leta sig upp i älven.
Ivrig som en stövare i en korvfabrik kastade jag mig ner till vattnet.
Första kastet misslyckat, andra kastet misslyckat, tredje kastet misslyckat "Hmm, beror det på blåsten?"
Fjärde kastet misslyckat, femte kastet misslyckat "Vafan är det här, är det så annorlunda det här spöet?"
Justerade lite vinklar i kasttekniken, sjätte kastet misslyckat, sjunde kastet misslyckat, "Men vad i hela helvete?!? är det jag som blivit ÄNNU mer oduglig sen förra gången?"
29 kastet misslyckat, 30 kastet misslyckat.. "Men vad i hela helvetets alla glödsvedda smådjävlars fanskap! Är spöhelvetet totalt värdelöst eller är det tillverkningsfel på linan?!? Måtte satan ta allt som har med flugfiske att göra!!"
Dick fick prova spöet och även han instämde "Det måste vara nåt fel på linan?"
Så tog en kopp kaffe och gick igenom utrustningen lite närmare...
I ivern i går kväll så hade jag lyckats vända klumpen åt fel håll...
Efter att justerat detta lätt jobbiga misstag gjorde jag snabbt ett nytt kast..
Tjong! Jäklar vad det flög! Helt plötsligt ett helt annat spö som laddades fint som tusan och skickade iväg grejorna utan problem. Jätteskönt spö, mycket nöjd kan jag säga.
Efter det kunde man fiska med lite mer ro kan jag säga.
Under tiden så hade Dick återigen tappat en fisk, den sjuhundratolfte i rak ordning. Ingen stor fisk men ändå.

Jag hade fiskat min repa klart och nu fyllde Dick på samtidigt som jag dricker kaffe och funderar över livet.
Funderingarna avbryts genom att jag nerifrån nacken hör ett avgrundsvrål.. Tittar ner och där står Dick på väg att bryta spöet innan han sansar sig och ställer sig dubbelvikt med en kroppshållning som skvallrar om den djupaste besvikelse..
Jag förstår genast vad som hänt. Tappad fisk och denna gången en riktigt fin.
Han kommer så småningom upp ur vattnet. Jag tittar på honom för att se om han är redo att få frågan"Hur gick det?"
Men när jag möter hans blick inser jag att just nu är det inte läge..
Vi står där sen i tystnad en kvart innan han yppar "Fy fan" och sen följer hans berättelse.
Visade sig att det hade sugit tag ordentligt på nacken en riktigt fin fisk hade tagit flugan. Några fina gung och fisken upp i ytan och vältrat sig för att sen bara släppa..
Jag vet själv hur jäkla jobbigt det är att tappa en fin fisk och jag måste säga att jag lider med honom.

Nu började det komma fler folk så det blev bara en repa till (också resultatlös)
Sen började jag frysa så förbannat att jag kände att det var färdigfiskat också.
Det hade under hela morgonen varit ett riktigt skitväder med +2 grader, kallblåst och regn. Så det blev hemfärd och en lång varm dusch.
Vi satsar nämligen på en lång fiskedag i morgon då enligt alla vetenskapliga beräkningar är dagen då öringen kommer.

Förresten på väg till fisket i morse hörde jag på radion att det var "fiskarens dag" och enligt gammal folktro så ska fisket på kristihimmelfärds dag visa hur resten av fiskeåret kommer att se ut.
Så mitt fiskeår kommer alltså att vara utan fångster och kallt ruggit väder.
Det hade jag kunnat räkna ut helt utan gammal folktro..

Vattenflöde: Ca 100 kbm
Vattentemp: ca 6 grader
Väder: Regn och ruggigt
Vind: Ganska kraftig ostlig (uppströms)

Må er "fiskarens dag" få vara fångtstrik!

Inga kommentarer: