lördag 4 maj 2013

Morgontur med Robin

Nu på lördagsmorgonen har man varit ute på en liten tripp.
Igår bestämde jag och Robin att vi skulle fara ut en tur under tidig morgon,
Robin köpte nytt spö ifjol höst men hade ännu inte fått möjlighet att blöta reven.
Så i går var vi iväg på PO's i varsitt ärende. Jag för att se om mitt nya spö kommit (hade inte gjort det :-(
Robin däremot var tvungen att köpa upp sig på ett par Vicke wobbler då han inte riktigt hade prylarna för lite älvfiske.

Så 03.50 ringde återigen den förhatliga väckarklockan och efter morgonritualeran hämtade jag upp Robin och därefter avfärd mot Ljungan.
Vi inledde dagen vid "Klaras". Jag fiskade Klaras och Robin gick upp och fiskade Persedan.
Då vattnet var sänkt till 85 kbm så var det inte mycket fart på flugan så det blev bara en sväng (trots fiskkontakt som inte fastnade)
Det är ju så urbota tråkigt när grejorna knappt rör på sej. Så jag gick förbi Robin och begärde förflyttning vilket han gick med på.
Vi omgrupperade till "Stocken" och drack lite kaffe och en macka innan fisket återigen upptogs.
Gick piren och övre delen av sträckan innan nytt kaffeavbrott. Hade en misstänkt fiskekontakt nedanför piren men jag malde inte så mycket på det utan klev vidare och tänkte att den kan få lugna sig lite.
Efter kaffet tänkte jag ge det en sista chans och gick samma repa igen. Fiskade mig förbi piren med en större rosa marabou tub tills jag kom fram till stället där jag trodde mig ha haft känning tidigare Marabou tuben gav inget så jag tänkte att jag provar att byta till nåt mindre.
Satte på en rätt liten tub (Dee Sheep) och la ut på nytt.
Pang så satt den där.
Ingen jättefisk (ca 1,2 kg) men ett ordentligt hugg och en rolig liten fight.
Den var inte nystigen men i jättefin kondition och vet man inte riktigt vad man ska titta efter så är det nog lätt hänt att förväxla den med en nyligt uppstigen rackare.
Kunde återutsätta den på ett bra sätt så det kändes överlag kanon.
Efter det så fiskade jag inget mer.
Robin nötte på lite till men dessvärre utan resultat.

Det var i alla fall jäkligt roligt att få känna lite sprattel igen. Det är långt mellan gångerna men desto roligare när det händer.
I morgon bitti får man nog fan prova igen!

Vattenflöde: ca 85 kbm
Vattentemp: Ca 3-4 grader
Väder: Sol/moln
Temp: stigande från +2 - +9 grader
Vind: Svag sydvästlig

Må tidiga morgnar inte hindra er från fiske!

Inga kommentarer: