torsdag 21 maj 2009

Ljungan 090521

I morse blev det en liten tur till ljungan igen. Eftersom vi var lediga från jobbet så tyckte jag att det var alldeles lämpligt med en lite förmiddagstur. Anna skulle passa på att göra lite trädgårdsarbete och då är det speciellt bra att fara en sväng för då behöver man inte ha så dåligt samvete för att man lämnar henne ensam hemma.

Jag var inte ute i speciellt god tid utan kom ut först framåt 8 snåret. Vid den tidpunkten så dräller det av folk vid älven, iallafall vid den här årstiden. Så istället för att gå ner till den vanliga platsen vid krokforsen så valde jag istället den sk "gräsudden"
Det är en liten udde precis i böjen mellan viforsen och krokforsen. Det är inte så lång sträcka att fiska på men det brukar sällan vara någe folk där så jag hoppades att det skulle vara ofiskat.
Så var det också. Hann inte med att göra speciellt många kast innan det small på en rackare.
Kände ganska snabbt att det inte var en blankfisk då den inte alls kändes speciellt pigg. Det visade sig också stämma. Vid landningen såg man att den var rätt lång och definitivt rätt smal, en typisk lekfisk.
Tog in den rätt hårt och snabbt för att den inte skulle trötta ut sig men det tog npg hårdare på krafterna än jag hade räknat med. Jag fick styra den fram och tillbaka flera minuter innan den återhämtade sig så att den kunde simma tillbaka. Den simmade inte speciellt långt heller bara någon meter innan den parkerade och stod och tog igen sig. Den stod nog kvar i minst 15 minuter innan den gled ut i djupare vatten.
Vikten skulle jag uppskatta till ca 1,7 - 1,8 kg. Längden var väl ca 50-52 cm.
Betet som den tog på var 40 g Vicke wobbler guldbrun med grönskimrande rygg.

Ändå trevligt att känna lite knyckar i spöet. Den här våren har varit svårfiskad tycker jag. Men annars hör jag folk som säger att dom tycker att det varit bra.. Hmm måste vara jag som gör fel.. å andra sidan har jag ännu inte sett någon annan som fått nån fisk de gånger som jag varit ute...

Väder: Soligt med svag sydvästlig vind som sakta övergick till molnigt med åska. Ca +10 grader
Vattenflöde: ca 200 kbm/sek
Vattentemp: ca +8 grader

Må era havsöringar alltid vara blanka och trinda!

Inga kommentarer: