torsdag 7 maj 2009

Ljungan 090506 Vart är dom?!?!

Plats: "Höken"
Väder: Regnskurar med solgluggar
Vind: ca 3 m/sek Västlig
Vattenstånd: ca 300 kbm/sek
Vattentemp: Ca 4,5 grad

Det blev en liten kort tur ner till "höken" i går kväll. Som vanligt den här våren så kände jag ingenting. Man börjar faktiskt misströsta en del. Kommer det nån öring eller har man redan bommat det? Fast det är å andra sidan ingen annan som har känt nåt heller (enligt vad dom säger i alla fall...)
Såg på bloggen åt en fiskebroder (Lennart Selander) att han hade lyckats lura på en liten blanking på krokforsen samma kväll men det är i stort sett allt som jag sett eller hört någon få.

Till helgen ska jag lägga ner en hel hög med timmar. Såg nu även att vattnet är lite på sjunkande vilket kan betyda att man kanske kommer åt dom på ett annat sätt.
Först ska jag ta med Anna ut på Alnö i morgon kväll för lite kustfiske.
I Annas fall blir det nog mest fotografering, fikande och stenletande men det är skoj om jag kan lura med henne.

Härom kvällen råkade jag förresten ut ut för en sorglig stund. Min haspelrulle gick i graven..
Efter 6 år av troget hasplande och mycket omild behandling så tackade den för sig och gick vidare till haspelrullehimlen (Undrar om det finns en sån?)
Den var faktiskt helt slut. Alla lager var slut, den glappade, gnällde och gnekade. Den vibrerade, wobblade och hoppade. Till slut gav själva haspelbygeln upp och "igenfällningsmekanismen" la ner.
Så nu får man gå på reservhaspeln. Det innebär att man för varje kast ska stå och vara lite irriterad då det inte alls är samma kvalitet i den (en billigare okuma)
Inte har man råd att köpa en ny heller och det är mitt i högsäsongen.. Man får väl helt enkelt stå ut är jag rädd.

Må era hasplar hålla för evigt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Jag har bara en fråga: Har PO:s vårstängt!? Åk ner och köp en ny rulle. Att börja ta fram gammrullar är ungefär som att du skulle ta i drift "Hoppet" om Audin gick sönder. /Jake

Anonym sa...

Håller precis med tidigare talare... att veva på en gammal rulle e ju lika dumt som att investera i en tältkåta som du troligtvis aldrig kommer se röken av...nä ja int bitter

Peter Sundin
Arbetsförmedlare
Af Kundtjänst

Allan sa...

Efter den senaste tidens investeringar så finns bara alternativet "gammrulle" Till och med på PO:s börjar man titta med bekymrad min när jag kommer in.."hmm, är han här igen..hur har han råd med mat.."