måndag 11 maj 2009

Ljungan 090509

Återigen en nytt besök på kroken. For iväg tidigt på lördagsmorgonen i tron att man skulle vara först. Ack så fel jag hade. Två flugfiskare hade varit ännu mer morgonpigga och var där före mig.
Som en av dom uttryckte sig:
"-Det är något fel på oss. När man själv har klivit upp och kokar kaffe och letar vadare så får man sms från polare som undrar var efterfesten är..."
Lyckades i alla fall lura en liten halvkilosbit som fick motionera en stund innan den fick gå tillbaka. Var ändå lika trögt som det har varit på sistone. Tror faktiskt allvarligt att det är jag som tappat stinget.
Efter det gav jag upp och for hem och hämtade upp Anna som skulle in till stan på fotokurs. Tänkte att jag kan vara lite snäll och skjutsa in henne så hon slapp buss.
Baktanken var lite samtidigt att jag skulle fara ut på Alnö och prova kustfisket en liten stund medans jag väntade.
Nu blev det inte så många minuters fiskande där ute (hartungviken) då det blåste rätt hårt och gick ordentliga bränningar (allt ljud och rörelse stökar till det i pallet) Så det blev istället en liten sväng till barracuda och lite påfyllning av wobblerförrådet som har blivit lite decimerat på sistone.

Anna hade en sak till planerat denna dag. Hon skulle på fest med Stockviks skidförening som tack för det arbete som dom gjorde i samband med skid-sm tidigare i år.
Inte helt oväntat passade jag då på att fara och fiska en sväng till. Eftersom jag totalt saknar fantasi så slutade min utflykt på.....just det, krokforsen!
En lördagkväll helt själv nere vid vattnet är för mig ett helt ok sätt att tillbringa en lördagkväll. Men återigen så var det trögt och segt på fiskefronten...och jag började fundera på att bara sitta i solen och dricka kaffe och drömma om fiskar.
Pang, helt plötsligt när jag står och "slentrian-kastar" med dåligt fokus, så smäller det på en fin bit. Den gör ett jättehopp mitt i strömmen, dyker ner en sväng och ett nytt jättehopp! Tokknyckande och klassiska öringvältrande! En av de piggaste öringar jag någonsin fått ger mig flera minuters leende. Det enda som gjorde upplevelsen lite sämre (och samtidigt bättre) var att den skitrulle jag använder just nu har så dålig broms, så för varje rusning och knyck var man säker på att den skulle släppa. Efter lite bök så lyckas jag dock kunna få in och landa en nystigen blank havsöring på ca 2,6 kg. Riktigt roligt får man säga. Det är bara att hoppas att det släpper nu.
Statkraft har börjat sänka vattnet och det brukar betyda att det nalkas ett slut på den period när våröringen stiger, men än tror jag att det är ett par veckor kvar.

Plats: Krokforsen
Väder: Förmiddag molnigt ca 10 grader, eftermiddag soligt ca 18 grader ca 6 m/sek sydvästlig vind
Vattentemp: Ca 6 grader
Vattenstånd: Ca 270 kbm/sek

Må era våröringar vara ystra och glada!

Inga kommentarer: