måndag 20 april 2009

Påsken 2009 Långfredagen

Tänkte skriva ner några rader om långfredagen.
För första gången på väldigt länge så fanns det inga egentliga planer på hur långfredagen skulle se ut i år.
Normalt så brukar vi ge oss iväg vid en okristlig tid till ett nära beläget fiskevatten för att kasta ut angeldonen och snaras dricka en kask.
Efter fjolårets debacle då vi kanske drack en och annan jäger för mycket så kände vi kanske att vi skulle ta det lite lugnare i år. Min knopp gjorde väl också att jag var lite mer lugn i år och kanske valde att inte lägga så mycket energi på långfredagsanglingen.
På torsdagen satt jag och Anna nere hos Jake och Jessica och snackade lite och kom där fram till att vi fick se upplägget först på fredagsmorgonen, men att vi troligen skulle fara upp och hälsa på en massa kompisar uppe hos Leif Englund som köpt stuga uppe i Vallen.
Så på morgonen ringde Jake och jag for ner till honom och Jessica och Lovis. Där satt vi och kikade ut på det dystra disiga vädret och kände väl oss inte alltför sugna. Då kommer Peppe in genom dörren, färdigklädd och redan på väg, så då sade vi att då sticker vi också. En snabb packning senare så stack vi iväg. När vi kommer upp till vallen så spricker plötsligt hela himlen upp och det blir ett makalöst väder. Det är en hel hög med trevliga kompisar på plats så helt plötsligt undrar man varför man i hela världen hade tvivel tidigare på morgonen... (ännu något man får lägga i kategorin "jag är numera lite dum i huvvet")
De hade fått ett par små gäddor direkt på morgonen men ingen direkt fart på fisket.
Men långfredagsanglingen är inte direkt en dag med fokus på fisket. Det är mer som en hemvändardag där man har möjlighet att samlas utomhus, umgås grilla, dricka en öl och kanske som bonus dra en gädda.
Överlägset roligaste som skedde under dagen var när Sofie hade jobbat stenhårt för att fiska upp agnmört och Lovis kom på att catch och release är det enda rätta och började med att släppa tillbaks alla mörtar tillbaks i fiskehålet. Jag kan bara säga way to go Jake! Du har lyckats indoktrinera Lovis till en framtida fiskevårdskämpe och det vid så tidig ålder!






Det finns egentligen inte så mycket att beskriva kring fisket utan jag nöjer mig med att säga att det var en härlig dag med goda vänner omkring sig. Man behöver inte så mycket mer här i livet. Det blir inte bättre än så!

Kvällen går jag inte in på mycket närmare förutom att våren officiellt nu är på plats enligt min egen mätstock. Jag tog det beslutet när jag och Jake satt på hans balkong vid 19 snåret i t-shirt och njöt av springsteen, en whisky och en pilsner. Trevligt!

Fler bilder från dagen kan ni se i bildarkivet här bredvid

Må era långfredagar präglas av angling, pilsner, Springsteen och barn som kör catch and release!

Inga kommentarer: