söndag 29 mars 2009

Angling Edebosjön

Aldrig mer!
Aldrig aldrig aldrig mer!!

Nu är det konstaterat och vetenskapligt samt statistiskt utrett.
Att angla nykter påverkar klimatet, tiden samt människors hälsa!

Jag lägger härmed fram mina bevis för denna tes och som ni kommer att se så är dessa oemotstridliga.

1. Nykter angling påverkar hälsan.
Förra helgen så provades en nykter angling hemma i Ramsele. Ca en timma in på anglingstiden så var en av anglarna förblindad med trasig hornhinna.

2. Nykter angling påverkar hälsan.
Gårdagens angling genomfördes nykter. Detta resulterade i att jag idag har en sämre huvud/nacke dag än på flera månader

3. Nykter angling påverkar tiden.
När jag vaknade i dag efter gårdagens nyktra angling så hade tiden förändrats. Klockan 09.00 var helt plötsligt 10.00?!?!? Det är onda makter i görningen

4. Nykter angling påverkar väder och vind.
Vid tre tidigare tillfällen i år har det medverkats vid en angeltävling där en och annan kask har intagits. Vid samtliga dessa tillfällen så har vädret bestått av strålande sol, plusgrader och vindstilla.
Vid gårdagens nyktra angling så var det blötsnö som kom in från sidan med kraftig vind, regn, sjunkande is.

Slutsats
Om samtliga sveriges anglare skulle utföra denna hobby nyktra kommande år så skulle nederbörden öka med ca 3000% !! Det i sin tur skulle innebära att vattennivån i östersjön skulle höjas med ca 2 m och därmed blötlägga stora delar av skåne samt Stockholm stad (hmm kanske inte så dum idé ändå...)

Lösningen är alltså att INTE angla nykter. Ta ert ansvar som goda medborgare och förkämpar för klimatets hälsa och drick en kask.

Funderar faktiskt på en kampanj och namninsamling som ska skickas in till Hälsominister Morgan Johansson och Miljöminister Andreas Carlgren. Detta upprop syftar till att rabattera spritpriserna på anglingsvänlig dryckjom och på så sätt öka möjligheterna att anglingsrus uppnås. Därigenom kan vi både rädda planeten samt minska ohälsan i världen.
"En Kask för Klimatet!" ska uppropet heta. Som talesman funderar jag på att kontakta Shane McGowan, Peter Doherty, Amy Winehouse, Tara Reid.... men frågan är om dom anglar...?


Gårdagens tävling var dock en tillställning som det inte var så mycket att orda om. Pga. några sena avhopp så bestod laget bara av Anna och jag själv.
Vi var på plats i god tid och tog oss ut till vår ruta och borrade snabbt ut donen. Sen visade det sig att man flyttat fram starten en halvtimma pga. Att servicen med utkörning av folk till deras rutor inte hade funkat speciellt bra och när klockan var 09.00, som var planerad starttid, så stod det många lag kvar på land.
Vår ruta låg i stort sett mitt på sjön och vi hade ett djup som låg mellan 8 meter upp till ca 4 meter. Så att hoppas på några smågäddor vid vassen var inte att tänka på.
Försökte under hela tävlingen att aktivt fiska efter pelagisk gädda, dvs. att söka gäddan på olika djup. Så hälften av donen justerade jag djupet på kontinuerligt under hela tiden från botten upp till iskant i stort sett men tyvärr utan framgång. Det blev inte ett skit den här gången heller.
Vinnaren låg dock bara 5 rutor bort från oss. Dom fick en gädda på 4,3 kg och den räckte till seger. I övrigt var det nästan bara smågäddor som kom upp. Det var 36 lag av 196 startande som fick fisk. Det var endast 2 lag som fick mer än 1 gädda.
Man får därför se det som ett lotteri. Har du turen att lottas på en ruta där det står en hyfsad gädda så ligger du bra till för att även dra hem slutsegern.

Må väl och må era stövlar aldrig läka!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen nån som tar upp den här frågan, nån jävla ordning får det vara!! Men du får nog börja se dig över axeln nu Allan och se till att hålla ryggen fri. Jag har nämligen hört av tillförlitliga källor att det var just den här kampanjen en viss Olof Palme skulle dra igång inför anglingssäsongen -87. Friskt vågat, bli i fylla.. /Jake

Anonym sa...

* Äta soppa med gaffel
* Skotta snö med plastpåse
* Byta blöja med tårna
* Steka ägg utan Aromat

Ja, listan kan göras lång på olika förtingelser som var man och kvinna bör se som omöjliga. Angla UTAN kask är inte något undantag, och är det som vår skribent påtalar att detta otyg även påverkar vårt klimat så måste vi alla hjälpas åt att vända denna negativa trend. Skriver härmed under på din kampanj. Mvh Peter mun-gott Sundin

Allan sa...

Två förnuftiga män som ansluter! Det värmer mit gamla Näs hjärta att se att det finns dugliga och förståndiga män ute i stugorna!

//Allan

Unknown sa...

Jag bävar inför nästkommande helgs evenemang då jag med stor motvilja kommer att tvingas angla nykter.
Hur ska detta sluta?
Kommer jag att blind och i full snöstorm tvingas genomlida 23-timmarsdygn i all framtid?
Kommer min havstomt att uppslukas pga min och andra anglares förhoppningsvis påtvingade nykterhet?

JAG ÄR RÄDD!!!

Mitt förslag är att du även tar upp detta med kommunikationsminister Åsa Torstensson då av staten subventionerade(gratis) taxiresor till & framförallt FRÅN angelevenemang torde anses som en grundstomme för folkhälsan.