måndag 20 april 2009

Annandag påsk

På påsklördagen så hade jag magsjuka men jag tog ett par imodium (bajsstopparpiller) under kvällen och kände mig lite bättre under natten. Jag Lollo, och Roger hade planerat en angling som var lite mer seriös och tänkte därför komma ut i tid. Då jag under natten kände mig lite bättre ringde jag därför Lollo och Roger vid 05.00 och sa: "- vi kör!"

Vi hade inte riktigt bestämt oss var vi skulle vara. Lollo hade föreslagit att vi skulle fara upp till Ramselesjön upp mot kolonin, fast inte i själva sjön utan i en liten vik som blev avbruten från resten av sjön när vägen drogs.
Trots en viss tveksamhet över "fiskligheten" i denna "skröpp", så bestämde vi oss för att prova. Vädret var kanonfint och vi var ute i hyfsad tid så relativt snabbt så fick vi ut ca 25 angeldon.

Normalt sett så brukar det alltid gå på en gädda eller två i samband med att man sätter ut, men inte den här gången. Efter att alla don var utsatta så satt vi ner och drack en kopp kaffe och började pimpla lite. Det gick 10 minuter, 10 minuter till och tvivlet började infinna sig. "finns det verkligen gädda här?"
Efter en 10 minuters period till utan flagg så kunde jag inte hålla mig längre utan yppade orden:
"Det finns ingen fisk här, vi får flytta på oss!"
Det sades mest på skoj första gången men efter 10 minuter till och inte ett liv så kom vi fram alla tre till att vi måste flytta på oss.

Att vara otåliga och flytta på oss är inget nytt i detta sällskap. Under en fiskeresa till Lejaren, Värjaren så kunde vi klart och tydligt se ett mönster på detta. Om vi satte oss på ett ställe och fick en fisk så fick vi för oss att det alltid var bättre någon annanstans. Resultatet av detta var att under tre dagar så flyttade vi oss omgående på studs om vi fick en fisk... Detta mönster kunde vi nu se upprepas.

Men som ni alla vet är det ett rätt styvt och tidsödande jobba att förflytta 30 angeldon. Det tar sin lilla stund. Så vi kom på den lysande iden att inte ta bort vare sig mört, fjäder eller knallkorkar från donen, utan bara veva upp dom och stuva ner dom i en säck, vilket senare skulle visa sig vara en inte helt lyckad idé...
Men istället för att bara flytta sig nåt hundratal meter ut i "stora" sjön så valde vi helt att byta sjö! Så vi blåste upp till vallsjön istället.

Nu uppstod det lite problem med vår angeldonssäck. Det visade sig att det är relativt lätt att en mekanism löser ut när man försöker att ta upp ett don ur en stor säck med trassel. Så stackars Roger blev vid både ett och två tillfällen skrämd till livet när det helt plötsligt small nere i säcken där han både hade händer och huvud...

Efter lite trassel så fick vi då ut donen och här var det ett par gäddor som faktiskt bet på när vi slåppte ner. Tyvärr verkade det som att gäddan inte alls var på hugget. Alla man pratat med under helgen hade upplevt väldigt dåligt gäddfiske och den här dagen var inget undantag. Gäddorna gick bara fram och stog och sög på mörten som om det var en isglass utan att ens dra linan från fjädern!
Vi lyckades att lura upp ett par stycken under hela dagen men allt som allt var det en ganska misslyckad dag rent fiskemässigt.
Det som var skoj var att jag fick träffa Erik, Helen och Hugo som hade varit upp till sin stuga och passade på att ta en liten promenad förbi oss. Sen kom även Pia, Matilda och Amelie upp mitt på dagen.
Vi gav oss dock ganska snabbt då fisket var dåligt och vädret ganska snabbt blev sämre under eftermiddagen.
Oavsett så var det trevligt att vara ute en sväng och umgås lite.

Må era gäddor aldrig betrakta ert agn som en isglass!

Inga kommentarer: