torsdag 23 april 2009

Nytt spö och Ljungan premiär

I går så blev det ljungan premiär för året.
Detta föranleddes av en liten historia som kan vara signifikativ för mitt köpberoende gällande fiskepryttlar..

Som sagt så var det så fint väder i går att jag redan från morgonen planerade att fara och fiska senare under kvällen.
För att kunna göra detta så behöver man ett fiskekort. Med tanke på att jag fiskar relativt frekvent i ljungan så planerar jag att som vanligt köpa ett årskort, och var gör man det bäst...japp, PO:s...

När jag kom dit så tänkte jag att fiskekorten skulle vara höjda prismässigt i år till 1200 kr. Men när jag skulle betala så gick det bara på 1000. Tjohoo tänkte jag, "200 kronor i ren vinst!" Efttersom jag nu var på bra humör och hade några minuter över så tänkte jag att jag kan väl kolla lite priser på spön och linor...
10 minuter senare gick jag ut ur affären och hade beställt ett nytt flugspö (Guideline LPXe 9ft. #6) och en ny lina (guideline Highwater) till det facila priset av 3500 kr.

När jag så sitter i bilen på väg hem, släpper förtrollningen över att ha varit inne på en fiskeaffär och chocken kommer i stället:
"Vafan gjorde jag just nyss?!??"
"Jag har ju inga pengar?!? Jag har 176 kr kvar på kontot efter köpt fiskekortet, hur kan jag då beställa ett nytt spö?!?"
"Hmm, hur ska jag berätta detta för Anna? Nä, jag får avbeställa spöet.."

Men som ni vet så funkar en kille som just köpt ett flugspö inte på det viset...
i stället gick man igenom den vanliga listan på vad man kan sälja... för att komma fram till att det inte finns nåt..som vanligt..
Men då kom jag ihåg att jag hade en fordran mot mitt försäkringsbolag kring en bettskena som jag fått i samband med mitt huvvetrassel. Så fort hem och kastade sig på telefonen och ringde TryggHansa.
"Ojdå, sa dom snabbt. har du inte fått dom pengarna än? Jag sätter omedelbart 3800 kronor på ditt konto" (Hur stor chans är det att ett försäkringsbolag genast betalar ut en kluns pengar direkt när man ringer dom?)

Så det löste sig! Tjohoo! Fast nu är det ett annat problem som kommer in i bilden. Jag fick nu ett överskott på 300 kr från försäkringspengarna efter att spö/lina är betalt. Det innebär att när jag ska hämta spöet kommer jag att ha 300 kr över och stå på PO:s...med ett nytt spö och lina... och inget att veva upp linan på.... och därtill stod jag och tittade på en Loop rulle i går till det fina priset av endast 2600, och då skulle jag få 20 % rabatt på det...
Det ser inte bra ut för nästa besök... får nog ta med Anna tror jag.

Men tillbaks till fisketuren. Stack iväg ner till krokforsen som är mitt "hemmaställe" och vattenflödet såg ut att vara helt ok (ca 150 kbm, svårt att säga nu när EON har sålt kraftverken. Statkraft skickar inte ut vattenflödesinformation)

Hur som helst, så nötte jag på i närmare 3 timmar men utan att känna minsta lilla dragning.
Vet inte om det är lite tidigt på säsongen, men nån gammöring brukar man alltid kunna lura på.
Tyvärr inte denna gång. Det var som förgjort.
Gick igenom ett flertal klassiska vårfärger men inte ett liv. Det enda jag såg var en Lax som stod kvar och var upp ett par ggr i ytan. Skulle gissa på 10 kg, men inte den heller ville bita på, vilket var lika bra då dom behöver vila sig lite till innan dom är speciellt skojiga.
Öringen kan ha varit lite skygg också då det var en strålande sol från en klarblå himmel så då brukar dom vara rätt misstänksamma.
Det jag blev överraskad över var att vattnet var så klart? Vid den här tiden brukar det vara väldigt brunt och humusfärgat. Känns inte som att riktiga vårflödet börjat än alltså.
Men nu är det en härlig tid. Under den närmaste månaden kommer jag att försöka vara ute vid varje tillfälle som ges.

Må era försäkringsbolag alltid betala ut bettskenepengar när ni behöver dom!

Inga kommentarer: