onsdag 29 april 2009

Ljungan dag 3 090428 Jävla nässjön..

Jag misstänker nu kraftigt att med de stora snömängder som kommit i år i trakterna kring Ramsele så har alla vatten svämmat över alla bräddar.
Och på nåt oförklarligt magiskt jävla sätt så har smältvatten från Nässjön på nått sätt lyckats runnit ner och in i ljungan på nåt sätt...
"Tjärna´ ä dö!!"
Treje gången som man är ute och återigen med samma torftiga, tråkiga och nedslående resultat. Inte en dragning!
Vill inte skylla i från mig men det kanske inte bara är mitt fel (även om man "kallnar" som älvfiskare över vintern)
Troligtvis är det för kallt i älven fortfarande och det har helt enkelt inte gått upp fisk ännu. Är fortfarande bara ca 2 grader och först vid ca 4 grader brukar det börja röra på sig. Det som skiljer från föregående år är att man brukar ändå kunna lura gall fisk som stått i älven under våren.
Men återigen så har jag märkt en skillnad. Även tidigare år har det inte varit det här höga vattenflödena under så lång tid. I går gick det minst 250 kbm/sek (troligtvis mer) Och därför når man inte ner till de hålor som man normalt når ner till.
Men egentligen så är allt positivt.
- Det är bra vattenflöde för att öringen ska stiga.
- Jag är ute i tid innan stegen börjar komma.
- Jag får frisk luft och motion.

Lik förbannat blir jag ilsken när jag inte kan lura på ens ett litet sprattel.
Tro faktiskt att jag ska vänta med Ljungan ett par dagar och istället ge mig på lite kustfiske ute på Alnö och Åstön.
Pratade med Staffan i veckan och vi ska försöka att ta oss ut på Alnö en dag i helgen. Staffan känner till lite ställen där han tidigare fått fisk. Det är alltid en tröst att veta att någon annan fått fisk på en plats.
Att på egen hand bara stå och tomkasta rakt ut i ett öde hav kan ge en lätt känsla av att man är totalt jävla dum i huvvet och varför ska fisken välja att bita på just min krok när den har trehundraartongigabiljarders biljoner kubikmeter plats att i stället vara på..
Men enligt rykten och folk man pratar med så får folk faktiskt bra med fisk ute kring våra öar så helt dumt är det nog inte.. Gäller bara att man får en guide med sig..

Må era hav vara små och fulla med fisk!

Inga kommentarer: