måndag 14 september 2009

Å så var jakten igång..

Nu var det då äntligen dags för en av årets verkliga höjdpunkter nämligen älgjaktsveckan.

Att komma ut på pass den första måndagen i september är verkligen något speciellt som man absolut inte vill missa.

Den här gången var det dock nära. Några dagar innan jakten åkte jag på något som heter kristallsjuka. Det är något som totalt förstör balanssinnet och som orsakas av att små kristaller lossnar och börjar åka runt i hörselgångarna vilker ger riktig karusellyrsel. Tänk er känslan av en riktig fjortisfylla precis när man går och lägger sig... multiplicera det sedan med 2...

Åkte i alla fall upp på sändagen till jaktmarken för det obligatoriska jaktmötet och för att hinna träffa jaktkamraterna. Tanken var från början att åka upp redan på fredag men satt på akuten både fredag och lördag så var i alldeles för dåligt skick då.
Mötet avhandlades och vi gick igenom regler avskjutning, papper och allt som hör till.
Åkte sedan upp till Näs och sov över hos farsan, eller sov och sov... Natten före första måndagen sover man inte, man ligger och hör ljudet av stora skovlar som slår emot träden och ser stora tjurskuggor som lösgör sig från risridåer..

Måndagen kom och vi inledde traditionellt med att jaga Gråknösen/Gråberget som alltid brukar vara ett område som levererar. Så också denna gång. Två djur fick stryka på foten (tror jag, mitt närminne sviker mig rätt kraftigt ibland)
Jag var dock för yrslig för att stå med ett laddat gevär i skogen efter det här och fick helt enkelt se mig besegrad och for därför tillbaks till Sundsvall. Via telefon fick jag tid för besök på öron för att kolla yrselproblemet dagen därpå. Tisdagen spenderades därför på sjukhuset och det blev ingen jakt. Det som var positivt var ändå att dom kunde faktiskt ta bort sora delar av yrseln vilket innebar att onsdagen kunde jag fara tillbaka upp och jaga igen.

Inga kommentarer: