söndag 27 september 2009

Fiskeavbrott i jakten

Jag pratade med Staffan häromdagen. Han har rakt av slagit till och blivit tvåhandsfiskare, dvs han har köpt ett tvåhands flugspö med rulle, linor, klumpar ja hela klabbet.
Naturligtvis var han sugen på att testa grejorna på lördagsmorgonen och jag var väl inte direkt nödbedd att hänga med.

Spöet som han köpt är av ett märke jag inte har egentligen någon koll på, nämligen Harvest. Spöet är ett Harvest Aquila #8/9 13,6 ft, rullen tror jag var en hi-level men minns tyvärr inte.
Själva spöet är bambufärgat vilket jag inte är helt säker på om jag tycker är coolt eller styggt. Ska bestämma mig framöver men tillsvidare svävar jag på svaret. Spöet annars verkar vara av bra kvalitet, ringar rullfäste mm.
Korken ska också vara av schysst kvalitet (även om Staffan blev fundersam innan dagen var slut..) Harvest levererar kork bland annat till Sage, Orvis mfl.
Som jag nämnde ovan så var vi lite fundersam över korkkvaliteten då den efter några timmars användande visade spår av små gropar som blidats. Förmodligen ingen fara men fortsätter det är det bara att skicka tilbaka spöet.

Det har var Staffans premiärtur och hade aldrig kastat med ett tvåhandsspö tidigare. Det som var skojigt var att han frågade mig om råd?!? Sanslöst, jag kan tamigfan ingenting kring hur man fiskar med tvåhandsspö. Enda skillnaden mellan mig och Staffan är att jag har provkastat några timmar en gång tidigare samt att jag äger en DVD med kastinstruktioner... inte mycket till expertis kan man säga....
Staffan visade dock fallenhet för det hela och efter nån timma så fick han faktiskt till ett och annat kast ganska bra.
Jag provade några kast själv med spöet och jag har iofs inte så mycket att jämföra med (ett vision 3zone som jag hyrde i somras 1 dag samt att jag provat svågern Anders spö, ett "hemmabygge" av crilles flugfiske i sollefteå) lite grann. Av vad jag kunde döma kändes det som att spöet var väldigt lätt och att det laddade bra.
Men som sagt det är baserat mest på vad jag sett på tv..
En annan rätt cool detalj var att spötuben var designad i 8 kantig bambu. Det som drog ner betyget där var att det fanns ingen rem att bära tuben i.

Oavsett så blev jag dock fruktansvärt avundsjuk! JAG VILL OCKSÅ HA TVÅHANDSSPÖ!!!
Får dock vänta med det till man sparat ihop lite pengar. Siktar på att kanske kunna köpa ett till vårkanten.

Så själv fiskade jag lite spinn istället. Ingen öring blev det, men väl en skaplig harr på ca 7 hg som fick friheten åter.
Kan fortfarande vara lite väl tidigt för havsöringen. Skulle gissa på att vattnet är ca 14 grader och det känns väl varmt. Borde dock kunna bli intressant under kommande veckor, speciellt som att det nu skulle bli ordentligt mycket kallare den kommande tiden.

Nu ska jag sätta mig och läsa om tvåhandsspön istället på allehanda hemsidor.

Må era födelsedagspresenter och julklappar bestå av tvåhandsspön!

Inga kommentarer: