söndag 4 oktober 2009

Vart fan är fisken?

I helgen har jag gjort två turer till ljungan med dystert och nedslående resultat.
Ett hugg har det blivit, det är allt. Man börjar undra vad som hänt med ljungan. Klent fiske i våras följs nu upp av riktigt dåligt fiske hittills i höst.
Enligt allt man läst och hört borde det vara tvärt om.
Vattenflöden har varit riktigt bra hela sommaren och så även nu.
Det enda som jag kan hitta som förklaring är att det fortfarande är rätt så varmt i vattnet.
Sen har jag heller inte stärkt upp mitt lager med vicke wobblere sedan tidigt i våras och med tanke på att man kastar bort i snitt 2 drag/gång så är jag nu nere och rotar bland drag och wobblers som ger tankarna:
"hmm, vafan tänkte jag när jag köpte det här?!? Skiten ser ju ut som en rosa palsternacka med en rosett på.."
Och det är klart, man får ingen fisk på rosa palsternacksrosettwobblers...
Jag har dock gjort en beställning på nätet med färger som jag vet funkar bra framåt hösten

Det var inte så långt ifrån att jag åkte dit på tvåhandsprylar i veckan förresten. En kollega på jobbet skulle sälja sina prylar och jag kände mig väldigt intresserad då priset var ok. När han skulle plocka fram grejorna ur garaget visade det sig bara att toppen hade brutits av och då spöt var ett bygge av crilles flugfiske så insåg jag att jag inte orkar leta efter en ny topp. Till råga på allt så måste jag lämna in bilen på kamremsbyte + service i veckan... där åker det 11 loppor lite snabbt..
Nä, det blir att sukta vidare och harva på med spinn-grunkorna så länge...
Men det är ju så mycket roligare att inte få fisk på fluga än att inte få fisk på spinn...

Nu blir det dock inget mer fiske förrän den 16 november (höstpremiär i ljungan)
Dels blir det nu älgjakt den kommande tiden sedan blir det fiskeförbud i ljungan under perioden 15 okt - 15 nov.
Måste bara komma ihåg att ta semester den måndagen (16:e) för det datumet är nästan lika heligt som första måndagen i september.

Må era bilar aldrig dra kapital från ert fiskekonto!

Inga kommentarer: