söndag 11 oktober 2009

Stympad jakhelg

återstarten med oktober jakten (som är bästa jakttiden på året tycker jag) blev inte speciellt lyckad.
Åkte upp tidigt på lördagsmorgonen då jag var upptagen på fredag kväll med att lägga om till vinterdäck.
Jag hade snackat med Micke och hört att det hade snöat uppe på lövliden och att det kunde vara isigt efter vägen.
När jag kommer upp blir jag riktigt överraskad. Jag hade förväntat mig att det kanske låg lite snö kvar på vägen men det var bitvis full vinter. Bakåt "Mejeriet" och Båsberget var det närmare 1 dm med snö.
Så när jag klev ur bilen så krasade snön ordentligt (det töar lite mitt på dan och fryser sedan åt igen under natten)
så det märktes att det var ordentligt "skärt" (skare, översatt till svenska)
Traditionsenligt så valde vi att jaga gråknösen/gråberget/blomsterbacken med tre hunförare som var Danne, Pelle och Plupp, samt att Micke skulle gå ett område utanför.
Själva jakten blev väl inte så händelserik. Lill-Roger såg en liten pinntjur som gick över "lysledningen" nere vid dennis tornet och Boss (Dannes hund) efter. Det tjuren fortsatte sedan runt inne i området innan den bestämde sig för att besöka Jämtland istället. Pelles och Plupps hundar valde också Jämtland via några färska spår dom fick tag på.
Micke lyfte också djur som försvann in på grannlaget.
Nu är det här "jaktvardag", dvs. att hundar försvinner in på andra marker, men det som var värre var att när vi fick tillbaka dom så blödde tre av dom ur tassarna.
Det var bara att konstatera att föret var för vasst för att välja att jaga.
Jag hade också tänkt under min tid på passet att med tanke på föret så hade jag inte släppt min hund (om jag hade haft någon) Har du en gång förstört tassarn på en hund blir dom oftast väldigt känsliga efter det. Det är aldrig värt att låta en hund fara illa bara för att man själv är jaktkåt.

Efter att kortare stunds rådslag och kontroll av vädersajten yr.no på Pelles laptop (var är jakten på väg!?!, laptop på jakten...)
Så var det bara att inse att vädret inte skulle förändras de närmaste dagarna. Det var bara att helt enkelt ställa in jakten i väntan på väderomslag.
Så för mig återstod egentligen bara att hoppa in i bilen och blåsa tillbaka till Matfors.
Det skulle inte bli någon jakt, men å andra sidan skulle jag få se den helt avgörande vm-kval matchen mellan Danmark och Sverige.
Nu visade det sig bli något som jag helst aldrig velat se.. Jag väljer dock att kommentera det i ett separat inlägg.

Må er snö aldrig vara skarp och vass!

Inga kommentarer: