söndag 11 oktober 2009

Frustration, ilska, tårar och den här jävla Zlatan..

Sverige går inte till VM slutspel...
Jag ska inte skriva alltför många rader om det, då det fortfarande gör för ont att tänka på det men lite måste jag ändå skriva ur en rent terapeutisk synvinkel.

Sorgligt är ordet! Så jävla sorgligt!
Så nära att återigen få uppleva ett VM med Sverige i en av rollerna. Må vara att vi inte har ett lag som skulle hävda sig i den omgivningen, men det är ändå en sån speciell känsla att själv få vara delaktigt på nåt sätt.
Nu blir det inte så... Det finns så mycket man skulle vilja gnälla över, förändra och göra om, men så funkar tyvärr inte verkligheten.

Det som retar mig mest är att alla hackar så förbannat på Lagerbäck. Inte fan är det han som sumpar chans efter chans, gång på gång. Jag anser fortfarande att alltför stor fokus läggs på tränare och coacher nuförtiden.
Fan, jag själv skulle kunna gå in som coach i Barcelona och föreslå att man ändrar från 4-3-3 till 4-4-2.
Är det då någon som tror att det skulle innebära att Barca skulle sluta vinna och bli degraderad till division 2? Inte en jävla chans!
Eller vänd på det, tror någon att om Gif Sundsvall skulle ha Guus Hiddink eller Fabio Capello som coach att dom skulle vinna allvenskan inom två år? Nä, det är precis lika löjligt som det låter.

Personligen tycker jag att Lagerbäck har gjort underverk med en trupp som egentligen inte tillåter något sådant. Ok, vi har (denna förbannade) Zlatan. Jag håller med om att han är extremt duktig och vi har även Henrik Larsson som jag anser vara en av sveriges absolut största genom tiderna, men sen då? Det finns helt enkelt ingen kvalitet på resterande positioner.
Skribenter, jornalister, tv-folk mm har bedrivit en hatkampanj mot Lagerbäck i flera år, varför då?
"Han är för feg", "Han vågar inte föryngra", "Han spelar med ett föråldrat spelsystem" brukar det låta. Tänk om någon skulle kunna bryta ner det här mer i detalj och förklara det för mig så att man skulle kunna förstå..

Ta det här med spelsystemet. han gjorde ett tappert försök att byta till 4-3-3 efter EM senast. Resultatet? Katastrof! Helt plötsligt hade vi ett landslag som var det "smalaste" i europa. Vad är det för idé att köra med 4-3-3 när man inte har vare sig ytterbackar eller yttrar som behärskar det?
Media, som drivit denna linje i flera år, tystnade plötsligt och då var det helt plötsligt fel folk som fick spela?!? Vilka skulle ha spelat då? Förklara någon, snälla!

VI ÄR INTE BÄTTRE!!!! Fattar svenska folket inte bättre?!?
Jag ska nu tala om vad som är problemet med sveriges landskap och framförallt vår oförmåga att göra mål.
Om man tittar på alla framgångsrika landslag (ett undantag finns det som jag ska visa senare) genom tiderna (inklusive sveriges landslag) så finns det en gemensam nämnare. En eller flera kreativa innemittfältare!
Titta på de landslag som är ledande idag Spanien: Xavi, Iniesta, Fabregas Brasilien: Kaká, Robinho
Kolla tex på Danmark, Martin Jörgenssen, Dennis Rommedahl inga extrem stärnor, men kreativa (och tvåfotade)
Vad ställer Sverige upp med: Kim Källström, en enbent vänsterback i Lyon (ok, han har fått spela mittfält på sistone, men kreativ är han fan inte) och Anders Svensson (har iofs skött den defensiva delen riktigt bra) som inte ens är dominant i allsvenskan.
Det som är mest skrämmande är att det är det bästa vi har! Kan någon berätta för mig vem/vilka som vi istället skulle ha matchat under detta kval skulle jag vara glad.

Sedan skriker alla på de unga män som var så framgångsrika under sommarens U-21 EM.
Jag säger bara att det är en jävla skillnad på nivåer.. Ta tex Markus Berg som överlägset vann skytteligan där. Han har fått flera chanser med en hel del speltid i A-landslaget...är det någon som sett tillhonom under matcherna, nä, precis, helt osynlig. Deras tid kommer, men de har en lång väg kvar.

Jag kan egentligen bara komma på ett undantag från "spelarkvalitets-regeln" och det är Grekland som lyckades vinna hemma EM för några år sedan med ett mediokert lag utan några stjärnor. Men varför lyckades dom vinna? Jo, enligt samma grundtanke som Lagerbäck har använt. Du måste anpassa spelet till ditt egna lags kvaliteter. Är man starka på att tjonga långt (se Mellberg) Då tjongar man långt. Om man sedan håller en tät defensiv och är lyckosam med målskyttet då kan det räcka långt.
Det som har varit problemet i det här kvalet är helt enkelt målskyttet. Chanser har funnits men vi har inte haft flytet.
Sverige har på 9 kvalmatcher gjort 9 mål, och då har vi mött Malta 2 ggr och Albanien 1... Chanserna har vi ju haft, men målen har vi helt enkelt inte gjort. Hur fan kan det vara Lagerbäcks fel? Hur kan det vara hans fel att Henke lyfter bollen över ribban från 1 meters håll? Har han hypnotiserat dom i smyg och sagt "Gör inte mål för jag älskar att få skit i media"?
Nä, Sverige kommer inte att lyckas förrän den dag som vi får fram ett kreativt mittfält samt spelskickliga backar (Safari är ett steg i rätt riktning)
VM-94 Hade vi Thern, Schwartz, Brolin, Limpar, Blomqvist Jämför detta med Holmén, Källström, Svensson och Elm..

Jag orkar inte skriva mer, blir så jävla deppad.. Zlatans oduglighet ska jag gå in närmare på en annan gång, men kort kan jag säga att (som danmarks andre coach sa) hade jag spelat med zavi och iniesta hade jag också gjort några mål...

Må ni alla vara födda i Brasilien så ni slipper sorgen med att hålla på svenska landslaget!

Inga kommentarer: