onsdag 7 oktober 2009

Byta ammunition?

Har gått och grubblat i höst om jag ska ta och byta kula.
Har hittills kört med normas nosler partition 11,7 g och med den finns det en klar fördel och en klar nackdel.
Fördelen är att den dödar bättre och snabbare än någon annan kula jag varit med om.
Nackdelen är att de "fli" ju så in i förbannat om man tex tar bogen på en älg.

Nu anser jag väl i och för sig att köttförstöringen är ett rimligt pris att betala om djuret dör snabbare.
Jag provade Oryx kulan för ett par år sedan och sköt en ko med den. Skottet var ett snett sidoskott som gick in snett fram i bogen, tog med sig lite lunga, fortsatte ut med en vomstrykning.
Den kon gick nästan 700 meter.
Av erfarenhet med ett flertal liknande skott med nosler så vet jag att kon hade varit död i steget (men bogen hade varit mest skrot av..)

Är ändå lite sugen att prova accubond kulan. En bondad kula som jag har läst gott om.
Är det någon av mina två läsare som har någon erfarenhet av den kulan så får ni gärna höra av er.

Nu räknar jag iskallt med att det kommer att falla 14 älgar till för nosler partition då jag tror jag har ungefär det antalet kvar, men sen... ;-)

Må era kulor vara dödliga och precisa!

Inga kommentarer: