söndag 18 oktober 2009

Dyra koppar kaffe

Förra helgen så var jag upp och skulle jaga lite älg men det sket sig efter ett "lyft" då det var sån rackarns skare att hundarna började blöda ur tassarna. Då finns det inget alternativ förutom att avbryta jakten och krypa ner i soffan hemmavid.

Den här helgen så tänkte jag då fara upp igen för att prova en älg. Men den här gången så skulle jag kolla vädret där uppe innan jag for upp.
Så vid 04.00 så fick jag ett sms av lill-roger, som sov uppe på jaktområdet, att det var plusgrader.
"Hmm, då blir det jakt" tänkte jag och kastade mig i bilen.
När jag började närma mig Bispgården började dock en viss tvekan infinna sig, då jag såg igenfrysta bilar och frost i vägkanterna.
Mycket riktigt, när jag nästan är uppe på området och snön började ligga kvar i vägen så märker jag på en gång att det är en riktigt otrevlig skare...
For ändå den sista halvmilen upp till samlingsplatsen och surrade en liten stund med övriga besvikna jägare.
Det visade sig att termometern som användes inte direkt visade rätt.. Kan bero på strålningsvärme från baracken där lill-roger bor..

Så det var återigen bara att dricka en kopp kaffe och bege sig tillbaka till Matfors.

Det börjar kännas som en ganska dyrbar frukostvana att åka 30 mil bara för att dricka kaffe... har nu blivit 60 mil på två helger för två koppar kaffe, men å andra sidan så smakar alltid kaffe bäst i de ångermanländska skogarna!

Må er snö vara luftig, nyfallen och skarfri!

Inga kommentarer: