fredag 25 september 2009

Älgjakt andra helgen

Nu är det några dagar sedan jag var iväg och jagade (förra helgen) men det har varit så stressigt med jobbet att jag helt enkelt har varit för knäckt när jag kommit hem så jag har helt enkelt inte orkat.

Förra helgen var jag i alla fall upp och jagade. Åkte direkt från Sundsvall på lördagsmorgonen. Det är skönt på ett sätt genom att man får en kväll hemma i Matfors tillsammans med Anna men å andra sidan får man stiga upp vid en okristlig tid för att hinna upp i tid.
Det är faktiskt rätt skoj att fara iväg vid den tiden och samtidigt se folk som i varierande tillstånd försöker att ta sig hem efter krogen.. När man ser dom använda precis hela vägen raglandes med nedböjt huvud och händerna djupt inkörda i jackfickorna så är man inte avundsjuk på hur deras morgondag kommer att se ut...

Vi hade sagt att denna helg skulle det endast vara kalvjakt så vi kan jaga vuxna djur även under oktoberjakten.
För alla er som bara jagat kalv så vet ni vad det innebär...
Jajamän, hade inte suttit länge på pass förrän det kommer en kviga spatserande och ställer sig med bredsida på 15 meter och tittar på mig. Det var bara att säga "Grattis!" och njuta av ögonblicket. Det är alltid skojigt att komma en älg nära och kunna studera dom närmare utan att behöva störa friden med ett skott.
Nu kom Dannes hund Boss efter ett litet tag och störde friden, men det var en rolig stund. Resten av dagen så lyckades älgarna hela tiden gå utanför skotthåll, eller synhåll.

På söndagen så var vi lite folk och då brukar det vara svårt att jaga effektivt. Personligen tycker jag att det blir lite roligare då det blir möjligt att även som passskytt bli rörligare och måsta anpassa pass sittandet mer till hur hundföraren går.
Hur som helst så fick vi upp älg som gick utanför området. Jag tog bilen för att åka ner och kolla av en väg där älgen/älgarna hade gått ut ur området. Enligt pejl åt hundföraren så var hunden en bra bit utanför området.
Sagt och gjort så åkte jag ner, parkerade bilen och klev ur och började prata i radion för att få ett hum om var älgarna hade gått över vägen. När jag står där och pratar hör jag plötsligt en kalvs karaktäristiska lockläte "äähh, äähh, äähh" (det är svårt att härma en älgkalv i text..)
"vafan, har jag bössan?" är första tanken. In i bilen och ut med pangen. Ska sedan trycka in ett skott i loppet för att vara beredd.
Helt plötsligt står kalven mitt på vägen 20 meter i från mig och tittar på mig med den klassiska kalvblicken "hmm, vafan håller den där mänskliga idioten på med? Bäst jag skuttar vidare"
Naturligtvis har skottet lagt sig fel på något vänster men dum i huvvet som man är försöker man med våld ändå trycka slutstycket framåt, vilket som ni alla vet inte går.
Innan jag fått in ett skott i loppet ser jag bara rumpan på kalven som skuttar vidare inne i skogen. Nu grämer jag mig inte så mycket för det. Förmodligen var det n potentiell 30-taggare som istället kommer att häsa på mig igen om några år.

Efter detta så avslutades jakten för helgen och jag kunde återvända hem till Matfors.

Må era patroner färdas rakt fram vid era mantelrörelser!

Inga kommentarer: