söndag 30 augusti 2009

Skytteprov

Inom SCA (arrendator där jag jagar) så har man en policy att man ska minst skjuta för brons (3 godkända älgserier) för att få jaga.
I år har jag inte skjutit ett skott fram tills häromdagen. Jag har varit rädd för att rekylen skulle knäcka till nåt i nacke/huvud igen och jag har därför medvetet avstått från att göra det tills fiskeresor och dylika aktiviteter har varit avklarade, för att inte äventyra något sådant.
Så i tisdags var jag iväg på jaktskyttebanan här i Matfors. Jag lånade banans 6,5:a och blåste iväg en serie. Resultatet?
Bedrövligt!
All koordination mellan öga och hand var som bortblåst! Att skjuta för bronset har tidigare inte varit ett problem och nu var det helt plötsligt jätteknepigt!
Det tog mig 9 serier för att skjuta tre godkända! Det har man inte varit med om sedan första gången jag var på skjutbanan vid typ tre års ålder!
Framför allt var det vid löpande från höger till vänster som det inte als fungerade. Nåt blev jättekonstigt i knoppen när jag vred kroppen fråg hö till vä.
Insåg då att det bara är att börja träna upp det här igen, finns liksom inga genvägar. Rädslan fanns dock att det inte skulle gå att träna upp igen..

Så i torsdags for jag upp på banan igen med 22:an. Att träna med den är minst lika bra som att stå och dunka på med älgbössan. Jag var för kvällen också helt ensam vid 22-banan och hann därför med att skjuta 100 skott.
De första 75 var lika bedrövliga som ett par kvällar tidigare. Från vänster till höger funkade det hyfsat efter ett tag, men åt det motsatta hållet var det allt annat än acceptabelt..
Efter ett tag började jag analysera träffbilder lite närmare samt vilken stans (sättet man står med ben och kropp på) jag hade, och kom fram till att jag fick göra lite förändringar.
Jag testade att byta stans mellan skotten för att minska vridningen samt att jag fick hålla lite annorlunda på träffområdet.
Då började det helt plötsligt att gå lite bättre. Jag vet inte om det hade att göra med förändrad kroppshållning eller om det hade att göra med att koordination mellan öga och finger började att komma tillbaka, men bättre gick det helt klart. Kanske inte som förut, men ändå ett steg i rätt riktning.
Nu är det bara att fortsätta öva och skjuta den här veckan och se om man hinner finslipa skyttet lite, annars blir det bara att skjuta på älgar som kommer från vänster till höger..

Må era älgar alltid komma från vänster!

Inga kommentarer: