tisdag 11 augusti 2009

Ransarån 7/8

Lite knäckta av vandringen dagen innan så bestämde vi oss denna dag att fiska närområdet.
Planen var att fiska oss från vår tältplats ner till å mynningen på förmiddagen och sen ge holmselet en chans till under kvällen.

Återigen så var vädret kanonsoligt och hett som i en ugn. Vi gick förbi forsarna som vi tältade vid och ner mot ett sel som jag inte vet namnet på.
Jake vadade över och fiskade norra stranden medan jag fiskade södra. De fåtaliga kläckningar som hade sporadiskt förekommit tidigare dagar hade nu även de ebbat ut och vaken var ännu mer fåtaliga. Vi kämpade dock vidare och kunde lura en och annan öring på framförallt spent spinners.

Nu bar det sig inte bättre än att jag förmodligen blev uttorkad då man drack alldeles för lite vatten samtidigt som man svettades floder så illamåendet smög sig på i samband med att vi stötte på de bägge andra fiskarna en bit nerströms. Vi blev sittande nån timma och diskuterade allt ifrån fiske till zigenare och avnjöt en whisky.
Normalt borde man fösöka fixa uttorkning med vatten, men inte vi inte....nääääe black ribbon ska det vara...
Efter ett tag i värmen gav vi upp och återvände till lite vila i basecamp. Vid det här laget var vi ganska trötta och lite besvikna över att fisket inte var bättre.
Vi hade faktiskt fiskat så effektivt tidsmässigt att vi inte ens hade hunnit med att dricka vår dagsranson av whisky.
I samband med vilan och maten så tog vi även igen lite av det vi låg efter på den fronten. Men kvällen kom och fiskesuget gjorde att vi gav oss iväg ut igen. Nyfyllda pluntor och nyfyllda carbonara-magar.
Fisket blev dock inte bättre och pluntorna blev lättare. Efter en stunds tragglande som mest bestod av kastträning på småfisk så avvek vi ner mot närmaste forsnacke för nu hade vi sjunkit så djupt att vi hade knutit på varsin streamer.
Vid det här laget hade dock whiskyn gett lite effekt och vi fiskade inte speciellt effektivt.
Efter att ha satt tre snabba flugor i det bakomliggande buskaget återvände jag till basecamp.
Jake kom inte så långt bakom mig. Han hade dock haft en liten vadningsolycka och var nu genomblöt på framsidan av kroppen.

"Vad har hänt?" frågade jag,
"Ähh, jag snubblade til och gjorde en armhävning i vattnet. Sen gick jag en bit nedströms och fortsatte fiska. Efter ett tag blev jag sugen på en whisky så jag sträckte mig bak på ryggen efter pluntan och då var pluntan, kameran och videokameran borta. Så det var bara att gå tillbaks dit jag gjorde vurpan och där låg de alla tre och guppade"
Kvällen avslutades med lite mobilmusikspelande och vi lyckades även hitta täckning på ett ställe i skogen så att vi kunde få kontakt med Peter som vi saknade extremt mycket denna kväll.
Vi eldade nog upp tillräckligt med näver denna natt så att det hade räckt till ett årsbehov för 2000 hemslöjdare. Tyvärr är det på dessa breddgrader det enda som brinner.

Må tjärstubbar alltid följa er väg på vandring!

Inga kommentarer: