söndag 2 augusti 2009

Tvåhands testning utförd!

Då var det kört igen.
Jag har under förmiddagen varit ut på blocket, tradera och några webbutiker.
Jag snackar om tvåhands flugfiske.
Anders var nere tillsammans med Viktoria och barnen och vi hade bestämt oss för att prova en lax och samtidigt skulle jag prova på lite tvåhandsfiske. Så i går testade jag att hyra en utrustning nere på Allsta camping. Hyrde ett 14 fots vision 3zone klass 9-10.
Vädret var konstant hällregn hela dagen, linan hade för lång klump vilket innebar att jag inte fick ut nån lina alls i stort sett, jag hade en fruktansvärd huvudvärk och ont i nacken som fan. Det trasslade och blev knutar på tafsen mest hela tiden. Jag fastnade 7018 ggr med flugan i gräs, stenar, buskar och mig själv, tokhögt vatten och ingen fisk.
Resultatet? Jag måste köpa tvåhandsgrejor!

Man kan kortfattat säga att det var skitskoj. Trots att man inte kan kasta och fiska på ens ett hyfsat sätt så är bara själva kastningen en sport i sig själv som kan underhålla. Jag provade Anders spö under en period av dagen och då fick jag faktiskt ut lina och fluga på ett någorlunda sätt och det räckte för att man skulle vara fast.
Måste nog tyvärr vänta till våren innan en ny investering görs. Har redan lagt ut alldeles för mycket pengar i år på fiskeprylar för att det ska vara försvarbart att inhandla något mer. Men om någon läsare skulle ha schyssta tvåhandsprylar till salu går det naturligtvis alltid att slå en pling...

Men nu har familjen Eriksson farit hem och jag växlar över till förberedelser inför ransarå resan istället. Resten av dagen kommer jag att packa, binda flugor och kolla på fiskefilm. Har varit in och tittat på vädret där uppe kommande vecka och från att ha spått regn tidigare så har prognosen växlat över till blandade moln och hyfsat varmt... Känns hoppfullt!

Må era fiskeresor välsignas av trevligt väder!

Inga kommentarer: