måndag 8 september 2008

Jaha, då var första älgjaktsveckan över..

Då har man varit ute i skogen och jagat älg igen! Det går inte komma ifrån att det även är skojigt med älgjakt. Man svär över väder, vind och tidiga morgnar, och är i bland så less att man bara vill kräkas, men samtidigt finns det inte mycket som går upp mot den där första måndags morgonen när frosten ligger över en myr där solen sakta stiger upp. Frosten börjar sakta stiga upp som rök när myren värms upp. Det sitter några orrar längre bort på myren som sakta "kookre". Helt plötsligt hör man det dova tunga ljudet av en jämthund som börjar ge skall. Helt plötsligt ser man hur en guldgul krona vajar genom björkarna på andra sidan och en tung majestätisk kropp kommer sakta vaggande.

Just det ögonblicket när man är helt själv med en enda uppgift och fokus blir total. Det är närvaro i livet!
Det är konstigt ändå att man känner sig aldrig så levande som när man får släcka ett annat djurs liv? Det går inte att förklara för någon som inte jagar. Helt plötsligt vaknar urmannen i dig och det enda som gäller är att komma till skott.


Seda kan man alltid säga att man jagar för att komma ut i naturen, friheten, kamratskapen, motionen och alla andra tusentals "ursäkter" som jag hört. Jag är ärlig och säger att allt det där är nog trevligt, men det är jakten och dödandet av djuret som är höjdpunkten!

Natur kan jag uppleva året runt, motion får jag på gymmet, frihet? Är det frihet att vid en bestämd tidpunkt varje dag bli anvisad till en specifik plats och där skall man sitta tills man fär tillstånd av en myndighetsperson att flytta på sig? Kamratskapen? Hmm om man frågar runt bland alla sveriges jägare så kan jag garanterara att det överlägset största skälet till ovänskap, intriger och osämja i norrland är älgjakten.

Nä, det vore hyckleri att säga något annat än att det är jakten och dödandet som lockar (naturligtvis med allt det övriga som bonus)


Nåja, skojigt är det oavsett vilket skäl man än har.

Jag tänkte att jag ska skriva några rader kring varje dag den första veckan och de kommer snart att dyka upp här i bloggen.

Tyvärr kommer de att hamna i felaktig kronologisk ordning, men jag är glad ändå :-)

Inga kommentarer: