onsdag 10 september 2008

Torsdag 4 September

Torsdag
Nu var det lite bättre väder igen denna dag.
Återigen knatade vi in i Gråknösen/Gråberget. Det tog inte lång stund förrän Mickes hund lyfte oxe och ko och det gick ner och ställde sig i sjön. Igen!

Den här gången fick jag order om att fara upp till Fjärdingen och låna Max:s båt och köra över och försöka att stöta in ståndet till ett bättre ställe (platsen där älgen stog var på en knutpunkt för tre jaktlag)
Sagt och gjort, upp till fjärdingen och fråga om båtlov. Sedan ner till båten och började ösa en båt som var helt översvämmad. När jag öst en kvart och det inte tycktes försvinna något mer så inser jag att bottenpluggen är urskruvad!!!
Vid det laget hör jag samtidigt att ståndet har gått löst så jag får sätta mig i bilen och fara runt hela området, bara för att genast få höra att det ännu en gång har vänt och jag får fara tillbaka.
När jag kommer fram och tagit nytt pass så hör jag att det smäller.
Samtidigt som hunden fortsätter skälla.

Får order av jaktledaren att fara in efter Ratåvägen.
Där ser jag Danne stå glad i hågen med en tiotaggare liggande bredvid sig. Hinner bara stanna och få reda på att han skjutit den på ca 1 meters håll, snett underifrån!! Sen ropar Micke och säger att jag ska hämta upp honom.
Jag fortsätter vägen framåt och får reda på att hunden skäller på kon och att vi ska fara runt och jag ska springa upp på ett hygge för att försöka genskjuta gångståndet.
Just precis när vi kommer fram till hyggeskanten där jag ska springa upp hoppar det ut en fin tjur på ca 8 taggar ut på vägen, precis bakom den kommer det en annan oxe på ca 10 taggar, och sen hoppar det tamigfan ut en tredje oxe på ca 16 taggar!
Ut med bössan! Ut på hygget! De springer dock ifrån oss med taskig vinkel och helt plötsligt vaknar man också till och tänker "hmmm, att skjuta nu vore nog inte helt lagligt..."
Så vi stoppar in bössorna igen och är glada för att vi var förståndiga.

Dannes oxe visade sig sedan att det låg en skojig historia bakom.
Han och Fredrik hade hört gångståndet komma ner mot sig. De hade därför valt att ställa sig ett tjugotal meter i från varandra för att kunna skjuta åt varsitt håll.Att stå så tätt i hop skulle då vara riskfritt för älgen kommer ju inte rakt på dom..Vad händer? Jomen visst kommer älgen ut mellan dom. Fredrik hade utfört någon skum krigsdans innan han kastade sig i skydd.
Danne kunde inte skjuta genom att Fredrik var i en farlig riktning, så Danne fick vackert vänta tills dess att älgen bestämt sig för att välja en rikting.
Problemet var att älgen valde ingen riktning, utan fortsatte att springa rakt på Danne.
På bara nån meters håll hade älgen kastat och Danne kunde skjuta ett skott snett underifrån.
Som Danne sa "- Det var så nära att jag hade kunnat ryckt honom i skägget"


Birgersson hade samtidigt skjutit en kviga inne på gråknösflon som vi drog fram med fyrhjuling. Bägge dessa kunde vi senare plocka in genom att använda Dannes lastbil med kran.
Lite bättre sätt än att handslita får man säga...

Inga kommentarer: