måndag 8 september 2008

Tisdag 2 september

Om måndagsmorgonen har en charm och förtrollning som är svår att beskriva, så blir tisdagen lite enklare att ge en bild av...

Vädret ca +3 grader, stark nordlig vind och hällregn.... Fy f*n

Hur mycket man än försöker att skydda sig så kryper fukten in hela vgen upp förbi tolvfingertarmen...

Vi gav oss ändå ut en sväng. Planteringen och Båsberget stog på programmet. Efter att vi satt ut alla passare så fanns det inga pass kvar, så jag improviserade och tog en bakpost uppe på storflon.

Micke fick tag på en älg som det blev stopp på uppe i båsberget. Där kunde han smyga in och panga ner en liten pinntjur. Det som var lite skojigt var att han köpt en halvautomat. Efter att han skjutit första skottet så tar han ändå ner bössan och ltar efter slutstycket för att göra mantelrörelsen... Kommer sen på att "fan.. jag har ju en ny bössa" Upp till axeln igen och då blir det ett "dubbelskott" och älgen går i backen.

Älgen ligger nu på toppen på båsberget och den kortaste vägen ut till bilväg är rakt ut genom berget som är riktigt brant.
Eftersom det är för brant för älgdragaren så bestämmer vi oss för att "hand dra"
Plupp och Danne längs fram och jag och Mattias efter dom.

När Plupp börjar stoppa pipan innan vi sätter av nerför börjar jag ana oråd. Det är då Danne säger "Du kommer att se ut som ett lokomotiv nerför berget" Och mycket riktigt... Danne och Plupp sätter av och tokspringer nerför berget, Plupp tokbolmar på pipan så jag och mattias inte ser någonting.
De har sån fart att det enda jag gör är att hålla i repet så jag inte ramlar. Ramlar man då blir man snabbt överkörd av en skenande älg på ca 180 kg..
Bakom oss hör jag Micke stå och tokskratta så han står dubbelvikt när han ser loket Plupp/Danne dra en älg, en stockholmare och en datatekniker i ca 20 knyck nerför en bergssida.

Resten av dagen präglades av regn, regn, regn och hundar som jagade älg inne på jämland.

Inga kommentarer: