fredag 2 mars 2012

En konstig dag men härlig premiär

Dagen som man hade sett fram emot under lång tid började konstigt men avslutades bra mycket bättre.

Tanken var att jag skulle vara ledig från lunch för att fara ut med Dick för att efter tunga månader av vinterkyla äntligen få blöta en av de flugor som man svetats över vid bindstädet under vintern.
Egentligen så var tanken att fara ut under gårdagen då det var första lovliga dagen för fiske men av olika skäl så blev det inte av.
Så istället var man helpeppad för att fara ut idag.
Men så blev det en sån där typisk mardrömsdag på jobbet.. Allt kraschade direkt från morgonen. Systemen gick i backen och det utbröt en viss panik.
Jag själv tappade fattningen av ren ilska och frustration då jag anser att man ibland får intrycket att en del människor är på sitt jobb enbart för att hämta lönen och inte för att utföra ett jobb, vilket gör mig heligt förbannad.
Men skit i det, jag lade det åt sidan och prioriterade min ledighet, även om det var väldigt jobbigt (hatar att inte ställa upp) men eftersom jag själv i detta fall inte kunde tillföra mer än det jag hade gjort under morgonen så kunde jag ändå ta mig iväg med relativt gott samvete.

Premiärdag i Ljungan, gud vad underbart! Innan jag stack så pep jag in på clas ohlson och inköpte broddar som jag tänkte ha på vadar skorna eftersom jag enbart har en filtsula som är slut samt att iskanterna är rätt förrädiska och hala.
Det i kombination med att jag simmar som 80 kg gråsten så blir det inget bra.
Så vi for till nedre och fiskade dingersjösidan. Blåsigt men soligt och fint. Naturligtvis glömde jag broddarna i bilen så resten av dagen var extremt halkig, milt uttryckt!
Under gårdagen så var jag på PO's och köpte en skagit lina som jag naturligtvis hade på. Det blev en Rio Skagit Short 525 grains samt en MOW tip med 5 ft flyt och 5 ft T-14.
En rätt skön kombination får man säga. Jag har inte riktigt satt tekniken, men och vad det flyger när man träffar!

En bit ner i älven så ser jag hur Dick drar på en rätt fin fisk på en röd/svart tub. Sitter kvar en stund innan den bara tvärt lossnar. Ingen direkt orsak, den bara kliver av.
En inte helt nöjd Dick som vänder tillbaka efter det. Såhär på våren får man känslan av att de inte direkt biter till utan bara småsmakar lite och sitter lite sämre då kan man väl ana.
Irriterande hur som helst! Speciellt då det var en hyfsad fisk också.

Vi vandrar tillbaka uppströms till platsen där vi började fisket och jag lyckas dra på en fisk sjäv. Tyvärr kliver även denna av. Den nöp till på en gul/orange/svart zonker med gummiben, måste kanske binda några fler av den framöver. Var ingen jätte utan var väl kring kilot. Men man vill ju ändå hadom så pass nära att man kan få kika närmare på dom. Roligt ändå med lite gung!
Så det blev en del surrat och lite lämplig mängd fiskat.
Såhär i skrivande stund så känner jag att det var fullt tillräckligt för min otränade kropp. Det gör nämligen ont på både det ena och det andra stället.
Kanske inte så mycket av själva fisket men däremot på grund av allt halkande och snubblande som man höll på med.

Det känns i alla falla jäkligt skönt att vara igång igen. Jag har saknat fisket enormt de senaste månaderna. Flugbindningen är ett komplement som är underhållande men det är definitivt ingen ersättare för att stå där i älven.
Nu är det bara att hoppas att det blir fler dagar med plusgrader framöver!

Tid: 13.00-16.30
Väder: Klarblå himmel och soligt.
Vind: 10-12 m/s NV
Vattemtemp: Isflak

Må era vadarskor ha broddar!

Inga kommentarer: