fredag 24 februari 2012

Flugbindningsworkshop

I tisdags var jag och Dick iväg till ö-vik för en flugbindningsworkshop.
Ja, jag vet att det kan verka rätt så nördigt att åka 35 mil för att binda flugor, men det är skoj att träffa nytt folk samtidigt som man får nörda lös totalt och gå helt upp i flugbindning ett par timmar.

Upplägget var att Tobbe Hedin, Mattias Drugge och Niklas Bauer skulle vara där och leda workshopen. Tobbe och Mattias på lax och havsöringsflugoroch Niklas Bauer på gäddflugor.

De är ju samtliga extremt duktiga så man visste redan innan avfärd att det skulle bli bra.

Så jag och Dick satte oss ner tillsammans med tre övikskillar och Tobbe som hade valt ut ett par mönster som vi gav oss på.
Törs inte säga namnet på flugorna men den ena var en cascade inspirerad zonker och den andra flugan var en intruder variant med bucktail som bas.
Bägge flugorna var hur kul som helst att binda och eftersom bucktail ingick i bägge så var det en ny bekantskap som jag blev skitsugen på att prova mera av.
Sedan så visade Tobbe en nygammal bekantskap, en dubbingtwister. Jag har twistat dubbing tidigare då jag bundit torrt men då med handsnurrande. Nu använde vi en liten specialsnurrare som jag blev väldigt förtjust i. Naturligtvis slutade det med ett inköp..

Ja det var ju inköp ja.. Eftersom vi fick rätt bra rabatt på material så passade man naturligtvis på. Både jag och Dick köpte på oss både det ena och det andra...
Ja faktiskt lite av allt, förutom det jag hade planerat att köpa naturligtvis..

Allt som allt var det en väldigt trevlig kväll. Ska försöka att lägga ut lite bilder på det som bands under kvällen men eftersom jag inte hade med någon kamera så blir det lite senare.
Flugorna blev väl sisådär. Man lyssnar bara med ett halvt öra på instruktioner och springer iväg innan man hinner tänka klart, så som vanligt blev det "varianter"..
Skoj som fan ändå!

Må ni skriva upp listor innan nu köper saker..

Inga kommentarer: