söndag 19 februari 2012

Nu är det dags igen

Efter sedvanlig vinterdvala då jag i stort inte gjort annat än att sitta stilla i fåtöljen och titta på vinterstudion, så är det nu dags att skaka igång livsandarna igen.
Jag har inte skrivit nånting alls i bloggen under vintern. Delvis pga att det inte blivit vare sig fiskande eller jagande, men också mycket beroende på att en del av inspirationen försvann efter höstens urusla fiske i Ljungan.
Det gjorde att jag fick ta och rannsaka mig själv.
Är det rätt att lägga ner så mycket tid och pengar samt att försaka familj och vänner?
Jag har vänt och vridit på den här frågan många gånger under vintern och kom till slut fram till ett svar.
Klart att det är!

Det är när man står där och tragglar i snöglopp med frusna fingrar och man har inte känt en fisk på fan vet när. Alla andra har gett upp för länge sedan och sitter hemma med en whisky och tittar på V75 eller är på väg till en fest för att äta och dricka gott.
Man fryser och är blöt och allt känns förjävligt. Man har gjort det "sista kastet" sisådär 87 ggr och till slut väljer man även själv att packa ihop sakerna.
Detär precis den här stunden som jag anser är självförklarande till varför man håller på. När man har packat ihop grejorna och är på väg till bilen och hinner gå ca 10 meter..Då kommer tanken "hmm, det skulle vara intressant att prova lite längre uppströms..."
Hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag fram till samma slutsats. Även den mest vedervärdiga känslan som man har vid fiske är ändå bättre än de flesta andra känslor man har när man inte fiskar.

Så istället för att varva ner så har jag istället gått åt andra hållet. Jag läser och tittar på allt jag kommer åt som har med fisket att göra. Jag försöker att bege mig djupare ner i flugbindningen för att bli bättre. Tittar på olika tekniker och försöker skaffa mig influenser från andra fiskemetoder och framför allt från andra fiskare.
Ibland kanske jag går över gränsen för vad som är nyttigt. Det kan ibland bli för mycket av det goda.. Förhoppningsvis så håler min fru mig på rätt sida av vansinnet och säger till mig om det blir för mycket då det kan vara svårt att själv avgöra det.

Eftersom fisket pga vinter ligger nere så har jag lagt lite tid på flugbindning.Efter jul så har jag försökt att rigga lite flugbindningsträffar, där några kompisar träffas och binder lite alster. Bland annat så har Tobbe Hedin varit med vilket har varit skitskoj. Tobbe är riktigt duktig och han har givit nya infallsvinklar på binderiet. Kolla in hans blogg här
Grymma flugor!

Jag ska försöka att lägga ut några av mina egna alster här lite senare. Det är inte mycket att hänga i julgranen, eller förresten det är precis vad det är! Däremot kanske det inte är så mycket att fiska med..

I alla fall så ska jag försöka att återigen vara lite mer aktiv med mitt skrivande framöver.

Må väl och må era vingar vara självtaperande!

Inga kommentarer: