lördag 17 mars 2012

Ny videokamera

Under en längre tid har jag funderat över att det vore trevligt att ha med en liten videokamera ut på fisketurerna man gör, men det har inte blivit av då det dels har varit rätt dyrt att hitta en vattentät och stöttålig kamera som inte kostat skjortan. Sen har storleken också påverkat. Jag har inte hittat någon liten smidig kamera som man kan bära med sig hela tiden utan att man tänker på det.
Så det är den vanliga stillbildskameran som fått hänga med, nånstans där nere i ryggsäcken.
Ibland har man kommit ihåg den för att plocka upp och ta det obligatoriska ”nedströmsfotot” snabbt följt av ”uppströmsfotot”..

En annan sak som jag länge funderat på är att kunna filma sig själv när man kastar, för att på ett mycket enklare sätt kunna se de tekniska fel som man gör. Jag är övertygad om att det är nyckeln till att kunna få en väl fungerande teknik.

Nu har det i alla fall blivit av!
Efter ett tips från Tobbe så hittade jag Kodak PlaySport ZX5 som är en videokamera som spelar in full HD.
Den är vattensäker ner till 3 m och stötsäker från 1,5 m. den har också ett rätt schysst macroläge även om jag inte hunnit testa det så mycket än. Storleksmässigt är den mindre än en smartphone (kanske lite tjockare) och går utan problem att ha i en innerficka.

Det är ingen kamera som kommer att användas för större hollywood produktioner då den bara har digital zoom samt att objektivet är så litet så det begränsar ljusintag.
Absolut inga problem dagtid men kvällstid och speciellt inomhus verkar den ha lite kämpigt med ljuset.
Men det lilla jag har testat den hittills utomhus så funkar den skitbra.
Man kan å andra sidan inte begära allt för mycket av en kamera som spelar in HD, är vattentät och stötsäker och kostar under 1000 kr.
I helgen tänkte jag ta mig ut och prova den lite. Ska se om jag inte kan lägga ut nåt som blir filmat.

Må era kameror vara mindre än era fiskar!

Inga kommentarer: