söndag 11 mars 2012

Lördagen 10:e mars

Den här dagen fick jag med Anna ut. Hon kanske inte fiskade så mycket, men jävlar vad hon fotade kottar, stenar, vatten och mer kottar. Roligt att hon följer med ut ändå även om man kanske inte är så bra sällskap. Man fastnar lätt i fisket.
Sen är man hela tiden orolig för att hon ska ledsna och vilja fara hem men vara för tjurig för att säga till.
Men varje gång som vi varit ute så slutar det med att det är jag som får säga att nu far vi hem..

Vi åkte ut vid elva tiden och mötte upp med Dick vid Grimman som jag hittills inte besökt i år.
Även här var det en del is, men eftersom det var rätt lågt vatten så gick det bra att gå utanför iskanten.
All de gånger som jag varit ut hittills har jag haft samma lina på. Rio Skagit Short 525 grain. Är fascinerad av tekniken och att det inte verkar spela någon roll vilken storlek på flugan man har. Det smackar till så flyger det ut.
Jag har väl inte fått riktigt kläm på tekniken ännu men det kommer väl förhoppningsvis..

Så medan jag kastade så fotade Anna. Vi skrattade åt varandras nörderier. Anna tyckte det verkade meningslöst att fisk samma sträcka mer än en gång men samtidigt så insåg hon det roliga med tanke på att hon kan ta 40 foton på en och samma kotte där hon bara ändrar på en detalj åt gången. Lite så är det väl också med fisket. Man provar en gång för att sedan göra en ändring på en detalj och prova igen.
Det var lite roligt att det var första svängen där jag fiskade skagit från "fel" sida.
Så det var läge att prova double spey och att även vänster-kasta circle spey och perry poke.. Som sagt.. inte riktigt satt tekniken ännu.. Sen känns det so att alla kast har olika namn och ibland känns det som att man själv blandar ihop dom och kör ett "downstream-inverted-c spey-backside-twist-flip-with a backside-converted-perry poke" med resultatet att man har en massa lina i en stor hög precis framför spötoppen..

Provade lite olika tafsar och flugor men utan resultat, jag kan dock ha haft ett nafs men det kan å andra sidan ha varit en isklump eller pinne.. Samma med Dick, inga känningar.
Jag känner att jag fiskar alldeles för högt upp i vattnet för att det ska vara ett fiske där jag har lite chans att få fisk, men det primära just nu är mer att få nån typ av ordning på kastandet.
Dagen avslutades dock med att jag fick drilla i några sekunder. Krokade ett jäkligt fint isblock på sådär 150 kg som jag stångades med en stund men som slutade med att isflaket tog fluga och tafs med sig utför forsen..
Men, som man säger.. det är skoj med lite gung i spöet.. Eventuellt lägger jag ut lite foton som Anna tog på kottarna framöver... för några fiskbilder blev det ju inte.. som vanligt..

Väder: Soligt som övergick till regn
temp: ca 4 grader
Vind: Ca 4 ms med starkare vindbyar.
Vattenflöde: ca 130 kbm
Vattentemp: Isflak..

Må era fiskar vara mer lättdrillade än isflak!

Inga kommentarer: