torsdag 22 mars 2012

Kameratest och fiske

Lördagen så skjutsade Anna ut mig till älven så jag fick fiska lite samtidigt som hon åkte iväg och jobbade lite.
Så det blev Dingersjö som fick bli målet.
Vattenståndet var sänkt till ca 120 kubbar och dagens stora mål var väl egentligen att testa den nyinköpta kameran, mer än ett verkligt hopp om att få känna på lite sprattel i spöet.
Fiskade hyfsat koncentrerat ändå och provade att gå med lite tyngre spets på skagit linan än jag gjort tidigare. Provade den T-14 spets jag knåpat ihop kvällen innan och det funkade fint. Fick även testa hållfastheten på den då jag gick fast ordentligt ett par ggr, men den höll bara bra.

Gick ett par svängar mittemot grimman och ett par svängar nere vid notvarpet.
Kändes som att flugan fiskade finfint men som vanligt inte ett nafs..
Så den kanske inte fiskade så fint ändå..

Passade även på att filma mig själv lite för att få koll på tekniken. Det man lite snabbt kunde se var att jag i baksvingen har för stor vinkel på spöet ofta så att d-loopen blir för ”smal” och att en del klumpen ligger i vattnet och att mycket av energin går förlorad.
Grundproblemet är nog egentligen att man försöker ta i för mycket och därigenom ”tar sats”. När jag väl tänker på det och lyfter spöet lite mer funkar det avsevärt bättre då d-loopen bildas på ett bättre sätt.
Sen så finns det väl ca 35 andra fel man gör också men det känns som att man får jobba på en detalj i taget.

Kameran då, vad säger man om den.. Tja, man tror ju alltid att det ska bli bättre än vad det blir. Man glömmer bort att man inte betalat några pengar och blir sedan besviken över att det inte är proffskvalitet..
Här nedan kan ni se ett par snuttar från helgen. Naturligtvis finns det inga drillningsskevenser….

Försök till C-spey


Två kast till




Den kommer nog att funka fint framöver så länge jag kommer ihåg att jag får det jag har köpt..

Väder: Soligt
Temp: ca +5C
Vind: NV ca 5 m/s som ökade konstant under dagen
Vattenflöde: ca 120 kbm
Vattentemp: ca 1 grad

Må ni aldrig behöva se er själva på video..!

Inga kommentarer: