tisdag 16 december 2008

Skall köpa nytt spö till våren..

Har suttit och funderat och vänt och vridit på diverse funderingar här under hösten.
Jag har kommit fram till att jag kommer att bli en mycket lyckligare människa om jag köper ett nytt flugspö under våren!
Så jag skulle uppskatta om ni kan komma med komma med lite kommentarer som kan hjälpa mig bestämma mig (se även enkät här på sidan)

Idag fiskar jag med ett Vision intro spö som ingick i det set (jag har en förkärlek för set tydligen..) som jag köpte för några år sedan.
Detta spö är väl kanske inte det bästa på marknaden, men jag tyckte att det dög gott och väl för mig när jag började att fiska fluga.
Nu har det dock blivit lite "flitt" (handtaget släppt bland annat) och det känns som att man vill prova att kliva upp ett steg på spöfronten.

Under året som gick så har jag provat lite olika spön som jag har provkastat av polare. Det man helt klart kan säga är att det skiljer sig mer än man tror mellan olika spön.
Problemet som jag ser det är att minst lika mycket med kastegenskaperna måste tillskrivas vilken lina man använder. Det verkar kunna påverka en hel del och jag märker själv med mitt eget spö att det skiljer sig en hel del beroende på vilken lina som sitter på.
Egentligen skulle man vilja prova varje pö med 3-4 olika linor inna man bestämmer sig... tyvärr tror jag att jag får svårt att hitta en handlare som vill låna ut 4-5 spön och lika många linor under en par veckor..

Jag väljer att börja med ett #6 spö som jag tycker är ett spö som funkar för i stort sett alla fiskesituationer. Det kanske är lite overkill för att fiska småharr men det är å andra sidan rätt trevligt att ha ett spö med lite ryggrad som orkar bära ut en fluga när det blåser lite ute, vilket det ofta gör och speciellt när man far till "fjälls"
Sen är det inte omöjligt att man kompletterar med ett #3-4 spö lite längre fram...

Må era flugor alltid vara impregnerade!

Inga kommentarer: